Trainingen voor sociale wijkteams

 

Stichting VraagWijzer Nederland heeft al jarenlang ervaring met het trainen van professionals voor maatschappelijke ondersteuning en zorg. Naast Wmo-consulenten volgen ook Algemeen Maatschappelijk Werkers, Sociaal Raadslieden en MEE consulenten trainingen voor vraagverheldering en De Kanteling. In deze nieuwsbrief speciale aandacht voor het trainingsaanbod voor sociale wijkteams of gebiedsgerichte teams. Ook voor teams die zich specifiek bezig houden met de aanpak ‘Achter de Voordeur’ is het aanbod geschikt.

 

Introductie

Er zijn zes vormen van deskundigheidsbevordering voor de sociale wijkteams te onderscheiden:

  1. Teambuilding
  2. Samenwerkingsbijeenkomsten
  3. Casuïstiekbesprekingen voor De Kanteling en Welzijn Nieuwe Stijl
  4. Training vraagverheldering c.q. het keukentafelgesprek
  5. Training verbindend communiceren
  6. Training motiverende gesprekstechnieken

Nadere uitwerking van deze vormen van deskundigheidsbevordering zijn verderop in de nieuwsbrief te lezen. Eerst nog wat algemene informatie.

Doelstellingen

De doelstellingen van de deskundigheidsbevordering zijn:

-  Het in de praktijk brengen van de uitgangspunten van de Wmo, De Kanteling, Welzijn Nieuwe Stijl en voorbereiden van de invulling van de transities. Dit gebeurd door het vergroten van kennis en vaardigheden voor het bieden van informatie, advies en ondersteuning. Hiermee kunnen de professionals een bijdrage leveren aan het optimaliseren van de zelfredzaamheid en het vergroten van de participatie van de bewoners in de wijk of het gebied

-  Het optimaliseren van de samenwerking binnen het team en met de overige samenwerkingspartners

Doelgroepen

De doelgroepen die aan de diverse vormen van deskundigheidsbevordering deel kunnen nemen zijn:

-  Leden van sociale wijkteams of gebiedsgerichte teams: dit zijn samengestelde teams professionals die met elkaar generalistisch in de wijken actief zijn voor het bieden van maatschappelijke ondersteuning of –zorg. Partijen in een sociaal of gebiedsgericht team kunnen onder meer zijn: de gemeente, woningcorporatie, organisaties voor maatschappelijke ondersteuning en -zorg, wijkverpleegkundigen en anderen

-  Leden van gebiedsgerichte teams van één organisatie voor maatschappelijke ondersteuning: dit zijn professionals die met elkaar gebiedsgericht gaan werken. Deze teams kunnen bestaan uit Algemeen Maatschappelijk Werkers, Sociaal Raadslieden, Opbouwwerkers, Agogisch medewerkers en Participatiemedewerkers

Teambuilding

De beste start voor een sociaal wijkteam is een start met teambuilding. Iets later in het traject of tijdens de verdieping is het ook mogelijk teambuilding in te zetten voor het realiseren van optimale samenwerking en onderlinge communicatie. Tijdens de teambuilding wordt een combinatie gemaakt van het bespreken van conceptuele, beleidsmatige kader van het sociaal wijkteam, het gezamenlijk ontwikkelen van de visie en methodiek en wordt de ‘klassieke’ teambuilding ingezet. Hierdoor leren de teamleden elkaar beter kennen en worden de diverse teamrollen onderkend.  

Samenwerkingsbijeenkomsten

Tijdens een of meer samenwerkingsbijeenkomsten gaat het team met elkaar of andere samenwerkingspartijen aan de slag om tot optimale samenwerking te komen. Het vertrekpunt is kennis delen over de Wmo, De Kanteling en Welzijn Nieuwe Stijl. De deelnemers leren elkaar snel beter kennen door ‘speeddaten’. Het doel is te komen tot concrete samenwerkingsafspraken. Er vindt onderlinge uitwisseling van kennis en ervaring plaats door het gebruik van praktijkvoorbeelden of casussen. Er kan een gezamenlijk format voor een gesprek of intake of andere instrumenten ontstaan.

Casuïstiekbesprekingen

Tijdens de casuïstiekbesprekingen brengt een van de teamleden een casus in. Deze casus wordt volgens de incidentmethode ‘gekanteld’ behandeld. Na een eerste ronde vragen door de deelnemers en nadere toelichting van de casusinbrenger volgen de oplossingen en resultaten zoals die volgens De Kanteling ingezet zouden kunnen worden: de Eigen Kracht, het sociale netwerk, de algemene – voorliggende en collectieve voorzieningen en mogelijke Individuele Voorzieningen. De deelnemers aan de casuïstiekbesprekingen krijgen meer expertise hoe De Kanteling toegepast kan worden in hun dagelijkse praktijk en leren veel van de onderlinge uitwisseling. Na het overbrengen van de methodiek is de groep veelal in staat zelfstandig verder te gaan.

Training vraagverheldering c.q. het keukentafelgesprek

De training vraagverheldering of ook wel de training voor het keukentafelgesprek genoemd is een beproefde training met positieve resultaten. De deelnemers zijn enthousiast doordat de training optimaal aansluit bij de dagelijkse praktijk. De leden van het sociale wijkteam krijgen met deze training een gemeenschappelijk referentiekader voor de gekantelde vraagverheldering. Lees hier meer over deze training.

Training verbindend communiceren

De training verbindend communiceren is gebaseerd op het model van de geweldloze communicatie. Het is een manier om tijdens gesprekken optimaal met de burger in verbinding te komen. Door de behoeften van de burger als vertrekpunt te nemen kunnen gezamenlijk oplossingen en resultaten worden vastgesteld zoals beoogd bij Welzijn Nieuwe Stijl. Lees hier meer over deze training.

Training motiverende gesprekstechnieken

De training motiverende gesprekstechnieken is de basis voor het motiveren van de burger om te komen tot meer zelfredzaamheid en participatie. Het motiveert tot het inzetten van de Eigen Kracht, het sociale netwerk en de diverse alternatieve voorzieningen door die burger. Lees hier meer over deze training.

Kosten

De  kosten voor de deskundigheidsbevordering zijn afhankelijk van het aantal deelnemers en het aantal dagdelen. De groepsgrootte is tevens afhankelijk van het soort training. Voor een training van drie dagdelen in één groep is de richtprijs € 3.500,-. Er wordt altijd een offerte op maat gemaakt.    

 |  © 2024 Stichting Vraagwijzer Nederland  |  e-mail  |  webversie  |  afmelden nieuwsbrief