Wordt onze nieuwsbrief niet goed weergegeven? Bekijk de nieuwsbrief hier online.

In deze nieuwsbrief lees je meer over rekenconsultaties, leren denken, combinatiegroepen, dyscalculie, workshop ADHD en Talentontwikkeling.

Rekenconsultaties en spreekuur

Is er op school geen rekencoördinator in huis, maar zijn er vanuit het team wel vragen over rekenonderwijs, rekenopbrengsten, rekenmethoden, goede rekenstrategieën, enzovoorts? Of heb je wel een (lerende) rekencoördinator op school of in je bestuur, maar heeft hij of zij behoefte aan een sparringpartner specifiek op rekengebied? Ga dan in gesprek met onze adviseur. Onze adviseur is op deze momenten jouw (interne) rekencoördinator. Benieuwd naar de mogelijkheden? Bekijk dan ons aanbod:


Interim-Rekencoördinator middels rekenconsultaties/rekenspreekuur

Thinking for learning bij jonge kinderen

Jonge kinderen leren denken? Dat is heel goed mogelijk! Lees hierover in onderstaande blog van Karlijn Brouwers.


BLOG: THINKING FOR LEARNING BIJ JONGE KINDEREN

Workshop ADHD voor ouders, leerkrachten en intern begeleiders

Op 5 april 2017 geven wij een workshop aan ouders, leerkrachten en intern begeleiders over ADHD. Deze workshop gaat in op de achtergrond van ADHD en het effect hiervan op het schoolse leren. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan actuele interventies rondom ADHD.


WORKSHOP: ADHD, DE NIEUWSTE ONTWIKKELINGEN OP EEN RIJ!

Nepnieuws en leren denken

In onze digitale wereld hebben wij enorme hoeveelheden informatie tot onze beschikking, maar ook zogenaamd nepnieuws. Ron Stevens ligt in onderstaande blog het belang van goed leren denken toe.


BLOG: IK DENK, DUS IK BESTA

Cursus uitgelicht! Talentontwikkeling op mijn school

Veel scholen zijn op zoek naar mogelijkheden om talent te ontwikkelen en het beste uit kinderen te halen. Maar wat hebben leerlingen nodig om ze te laten leren leren? Hoe kun je de talenten van deze leerlingen tot bloei laten komen? Wat vraagt dit van je als leerkracht?

Na deze workshop kun je praktisch aan de slag in de groep. Onderwerpen die aan bod komen zijn:

  • Hoe stimuleer ik talentontwikkeling?
  • Welke mogelijkheden bieden ICT- toepassingen?
  • Kan een omgeving als Acadin mij helpen?

Meer informatie is te vinden op onze website, via onderstaande link.


WORKSHOP TALENTONTWIKKELING OP MIJN SCHOOL

Onderzoek leerkracht en druk gedrag

Hoe kunnen kinderen met ADHD en/of druk gedrag het beste ondersteund worden door hun leerkracht? Het
Leerkracht & Druk Gedrag-project is een wetenschappelijk onderzoek o.a. vanuit de Vrije Universiteit Amsterdam naar de werkzaamheid van leerkrachtstrategieën voor kinderen met ADHD en/of druk gedrag.
Het doel is
om leerkrachten handvatten te bieden voor de aanpak van druk gedrag en/of ADHD, waarbij deze kinderen beter ondersteund worden en verergering van problemen kan worden voorkomen. Wil je meer informatie over dit onderzoek of deelnemen? Klik dan op onderstaande link.


ONDERZOEK LEERKRACHT EN DRUK GEDRAG





Combineren: werken aan sociale ontwikkeling binnen een combi-groep

Combinatiegroepen;
Sabine Louwerens komt ze vaak tegen, maar waar let je op bij het samenstellen van een combinatiegroep?


BLOG: COMBINEREN: WERKEN AAN SOCIALE ONTWIKKELING BINNEN EEN COMBI-GROEP

Dyscalculie: een stoornis die telt!

Dyscalculie is een trending topic. Na jaren van aandacht voor dyslexie, lijkt er steeds meer aandacht te zijn voor kinderen met rekenproblemen en/of dyscalculie (rekenstoornis). Kinderen met dyscalculie ervaren ernstige rekenproblemen. Niet alleen in de schoolse context, maar ook in het dagelijkse leven zullen zij tegen problemen aan lopen waar wij ons weinig van kunnen voorstellen.


Wat is dyscalculie, wanneer is een onderzoek zinvol en waar richt een onderzoek zich op? Annemie Wouters-Mackus
geeft
in onderstaand
artikel antwoord op deze vragen en praktische tips.


ARTIKEL: DYSCALCULIE: EEN STOORNIS DIE TELT!

Wist je dat?

  • wegens succes de leergang DYSLEXIECOACH opnieuw van start gaat in september 2017? Geef je op!
  • onze adviseurs vertegenwoordigd zijn op het nationaal congres directe instructie?
  • Edux op 8 maart aanwezig was op de onderwijsmarkt van de ISOMODE-dag Onderwijs en ICT 2017? Ook gaf onze collega Wendy Braat-Goderie samen met Rens van Loenhout een workshop Thinking for Learning.
  • er een lokaal netwerk is gestart van professionals die zich bezighouden met Integrale Kindcentra? Wil je ook verbinden en samen leren op het gebied
    kindcentra? Meld je dan aan om op de hoogte te blijven én om mee te discussiëren over dit onderwerp op de LinkedIn groep Integrale Kindcentra West-Brabant.
  • PACT op 19 april een zeer interessante bijeenkomst organiseert over de rol van gemeenten en besturen bij de opbouw van inclusieve kind voorzieningen? Nieuwsgierig en wil je meer informatie? klik dan HIER.


www.edux.nl


Edux Onderwijspartners

 

Tolweg 11, 4851 SJ Ulvenhout

Postbus 75, 4850 AB Ulvenhout

t (076) 524 55 00

e info@edux.nl

Wilt u deze nieuwsbrief niet meer ontvangen? U kunt zich eenvoudig afmelden.