|
|
|
|
Hoge werkdruk, hoog ziekteverzuim, leerkrachten die aan hun plafond zitten, we horen het regelmatig. Natuurlijk kennen schoolleiders de wetgeving, de kaders en de mogelijkheden, maar hoe lastig kan het soms zijn om je mensen te helpen zich vitaal te voelen, het idee grip te hebben op het werk. Vandaar dat het Vervangingsfonds de schoolleiders op een andere manier wil ondersteunen, namelijk vanuit coaching on the job en het leren in een netwerk. Met de subsidie Lerend Werken worden schoolleiders in de eigen werkomgeving ondersteund in hun verdere professionalisering op het gebied van de verzuimaanpak op hun school.
Edux Onderwijspartners is de partij die de netwerken gaat verzorgen voor Lerend Werken. Schoolleiders aan wie de subsidie is toegekend worden uitgenodigd deel te gaan nemen aan een netwerk. Dit netwerk stimuleert leren met elkaar vanuit casussen, samen verdiepen en elkaar ondersteunen. Meer informatie over deze subsidie is te vinden via onderstaande link:
SUBSIDIE LEREND WERKEN |
|
| |
|
In onze Nederlandse maatschappij wordt er veel van onze kinderen verwacht. Kinderen klagen zelfs over ‘hoge werkdruk’. Het ontwikkelen van faalangst ligt dan snel op de loer. Op 17 januari 2017 organiseert Edux de workshop Sterk naar school. In deze workshop voor leerkrachten en ouders bespreken we het begrip faalangst en gaan we in op voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Bovendien laten we aan de hand van enkele praktische oefeningen en filmpjes zien wat dit betekent in de klas. Samen bespreken we hoe de eerste stap naar een oplossing gezet kan worden.
WORKSHOP STERK NAAR SCHOOL-FAALANGST |
|
|
| |
|
|
|
Hoe geef je als leerkracht een goed schooladvies, wat komt er allemaal bij kijken en hoe kan de NIO daarbij helpen? Lees hierover via onderstaande link:
SCHOOLKEUZE-NIO
|
| |
|
Spelen moet! Door spel leren jonge kinderen allerlei vaardigheden en krijgen ze grip op de wereld. De rol van de professional is hierbij cruciaal: zij richt de speelleeromgeving immers zo in dat kinderen worden uitgedaagd tot spel. Ze observeert spel en helpt kinderen om het spel te plannen en verrijken als dat nodig is.
Ook basisschool de Hofstee in Etten-Leur vindt dat er meer gespeeld mag worden in de kleutergroepen én in de groepen 3. Deze week zijn de leerkrachten met elkaar aan de slag gegaan met de vraag hoe kinderen meer uitgedaagd kunnen worden tot spel en hoe ze daar als leerkracht een belangrijke bijdrage aan kunnen leveren.
Laat je inspireren door de blog van Michel Linthorst:
Hoe je de prestaties, vaardigheden en gedrag van je leerlingen kunt verbeteren door meer te spelen.
|
|
|
| |
|
|
|
Twee jaar geleden hebben de directies van PCBS Juliana in Fijnaart en PCBS Vijf Eiken in Gilze Rijen besloten om met behulp van een coach van Edux Onderwijspartners werk te maken van het gestructureerd aanleren van goed gedrag met SWPBS (schoolwide positive behavior support). Lees hieronder over de veelbelovende resultaten...
EEN POSITIEF EN DUURZAAM SCHOOLKLIMAAT MET SWPBS |
| |
|
SOLK staat voor Somatisch Onvoldoende Lichamelijk Verklaarde Klachten. Er zijn leerlingen die veel afwezig zijn vanwege langdurige ‘vage’ klachten. Voor scholen vaak hele lastige trajecten vanwege onduidelijkheid over wat er aan de hand is en wat er van de leerling gevraagd mag worden. In de SOLK brochure staan tips voor scholen over welke stappen zij kunnen ondernemen.
SOLK BROCHURE
|
|
|
| |
|
|
|
Hoe kun je de overgang van groep 2 naar groep 3 verbeteren? Een van de mogelijkheden is versnellen met rekenen in de eerste maanden van groep 3. Gebruik de kansen die er zijn en lees hierover in onderstaande blog.
BLOG: AANSLUITING GROEP 2 EN 3 |
| |
|
Kleine kinderen, grote problemen? Zippy’s Vrienden helpt! Zippy's Vrienden is een mooie aanpak om te werken aan de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Op onze website vind je meer informatie...
ZIPPY'S VRIENDEN
|
|
|
| |
|
Leren en onderwijzen in de 21e eeuw heeft alles te maken met betrokkenheid van leerlingen en leerkrachten op leren. Wat hebben zij dan nodig, welke vaardigheden vragen om ontwikkeling en hoe geef je hier op praktische en inspirerende wijze vorm aan?
Heb je behoefte aan een bredere kijk op het leven en leren in de 21e eeuw? Kom dan naar onze:
ONZE INSPIRATIESESSIES 'OVER'LEVEN EN LEREN IN DE 21E EEUW
Wil je meer weten hoe je met Thinking for Learning werkt aan 21e eeuwse vaardigheden van leerkrachten en leerlingen? Kom dan naar:
DE INFORMATIEBIJEENKOMST THINKING FOR LEARNING |
|
|
| |
|
|
|
Edux Onderwijspartners
Tolweg 11, 4851 SJ Ulvenhout
Postbus 75, 4850 AB Ulvenhout
t (076) 524 55 00
e info@edux.nl
|
|
|
|
|
|