Wordt onze nieuwsbrief niet goed weergegeven? Bekijk de nieuwsbrief hier online.

In deze nieuwsbrief vind je verschillende tips om op en leuke en actieve manier aan de slag te gaan met rekenen in de klas en lees je wat Edux biedt om jou te prikkelen en uit te dagen in het rekenonderwijs.

Terugblik: in gesprek over het rekengesprek

Wat is het verschil tussen het 30secondenevaluatiegesprek, het rekenwerkgesprek en het diagnostische rekengesprek? En wanneer gebruik je ze? Tijdens een workshopdag in november zijn leerkrachten uitgebreid in gesprek gegaan over “Het rekengesprek”.

Enkele reacties van de deelnemers:

"Daar zal mijn collega van de andere groep ook blij mee zijn."

"Het rekengesprek is nu duidelijk voor mij: het is iets kleins dat in elke rekenles te gebruiken is."

"Van 30secondenfeedbackgesprek tot het diagnostische rekengesprek."


Op 21 april 2016 wordt deze workshop opnieuw verzorgd! Ga voor meer informatie en inschrijving naar onze website.

Rekenweb on tour: Rekentuin en Taalzee

Overweeg je om op jouw school te gaan werken met de oefenprogramma’s Taalzee of Rekentuin, of ben je nieuwsgierig hoe deze programma’s werken? Edux biedt jou de kans om kennis komen maken met deze programma's.

Vragen die onder andere aan bod komen:

  • Hoe zet ik de oefenprogramma’s efficiënt in de groep in?
  • Welke doelen kan ik de leerlingen stellen?
  • Hoe maak ik goed gebruik van de resultatenrapportage in de backend?
  • Kan ik kleuters ook met de oefenprogramma’s laten werken?


Naast het informatieve gedeelte wordt er afgesloten met een interactieve sessie.

Er zijn geen kosten verbonden aan deze bijeenkomst die bij Edux plaatsvindt op 23 maart 2016.

Je kunt je aanmelden via onze website.

TIP: bespreek de rekenlessen op een andere manier

Zet een camera in de klas die jou opneemt tijdens de rekenles. Hierdoor krijg je zicht op hoe de leerlingen jou zien tijdens deze les. Neem de opname mee naar bijvoorbeeld een bouwbespreking, waarin je samen met enkele collega’s kijkt naar de opname. Invalshoeken voor de bespreking zijn: interactie leerkracht-leerling, goede vragen stellen, de reflectie. Of misschien gebruik je standaard op school een kijkwijzer: dan kun je enkele vragen van deze kijkwijzer selecteren…

Want elk team bespreekt toch minstens 2x per jaar het rekenonderwijs in de groepen? Jouw school ook?

In het nieuws: Rekenen en bewegen

'Leerwinst bij rekenen en bewegen door Fit & Vaardig'
Vijf maanden leerwinst in vaardigheidsgroei t.o.v. de gemiddelde vaardigheidsgroei


Dit blijkt uit een driejarig onderzoek van het Universitair Medisch Centrum Groningen en de Rijksuniversiteit in die stad in opdracht van het ministerie van Onderwijs. Zij ontwikkelden de lesmethode Fit & Vaardig waarmee scholieren drie keer per week een half uur flink bewegen tijdens het herhalen van de reguliere lessen rekenen en taal; een kwartier taal en een kwartier rekenen. Wanneer je beweegt tijdens het leren gaat er meer bloed en zuurstof naar je hersenen. Leren is bovendien makkelijker. Informatie die je opdoet, wordt beter verankerd. Beweging tijdens het leren zorgt er voor dat je informatie beter en langer kunt onthouden. Op school wordt voornamelijk de linker hersenhelft gestimuleerd. Deze gebruik je bij rekenen, taal, logisch nadenken, verwoorden, redeneren, etc. Bij het maken van bewegingen gebruik je je rechter hersenhelft. Het mooie van leren door beweging is, dat er een verbinding wordt gelegd tussen je linker- en rechter hersenhelft.


Heb jij ervaringen met rekenen en bewegen? Te denken valt aan coöperatieve werkvormen, Met Sprongen Vooruit of op de speelplaats. Zie jij bijvoorbeeld nog wel eens groepjes kinderen tellen met hinkelen; hele discussies op het schoolplein over de aantallen gewonnen knikkers, of aantallen
sprongen geteld worden met touwtje springen?


Wij zijn benieuwd naar positieve en negatieve ervaringen met rekenen en bewegen: stuur een mailtje naar jschoone@edux.nl met jouw ervaring! Dank je voor de moeite!!!!!

Nog geen 15% brugklassers op het beoogde rekenniveau…

Uit een onderzoek op de scholen in Almere was dit de uitkomst!

Een vraag voor de leerkracht van groep 8 voor rekenen: hoeveel %van de
leerlingen stroomt uit op 1F en 1S niveau?
De landelijke doelstelling voor dit jaar is dat 85% van de leerlingen uitstroomt op niveau 1S voor het rekenen! Welke percentages voor 1F en 1S horen bij jouw school? (zie ook uitslag Cito Eindtoets 2015)

TIP: kerststerren maken

Maak een mooi patroon met 3 tegels…..

Een leuke opdracht online met meetkunde!


Kerststerren maken online

Een Tafelapp

Tafelmonsters is een gratis iPad App van Malmberg, waarmee 1 of meerdere tafels door elkaar geoefend kunen worden. De tafelmonsters zijn gevlucht. Daardoor is het landschap grijs en grauw geworden. Maar je kunt ze weer terughalen... Als je de tafels kent, tenminste! Door tafelsommen te maken, verdien je snoepjes. En de tafelmonsters zijn gék op snoepjes! Hoe meer snoepjes je verdient, hoe meer tafelmonsters terugkomen. En zij brengen de kleur terug in het landschap.
Klik hier voor meer informatie over deze app.

Op de agenda

  • Workshop Uitdaging voor de betere rekenaar:
    17 februari 2016
  • Oefenweb on Tour: Rekentuin en Taalzee (gratis):
    23 maart 2016
  • Workshop Meten moet je doen:
    6 april 2016


  • In gesprek over het rekengesprek:
    21 april 2016


Het actuele aanbod, meer informatie en mogelijkheid om in te inschrijven vind je bij ons cursusaanbod op de website.


Edux Onderwijs Partners

 

Tolweg 11, 4851 SJ Ulvenhout

Postbus 75, 4850 AB Ulvenhout

t (076) 524 55 00

e info@edux.nl

Wilt u deze nieuwsbrief niet meer ontvangen? U kunt zich eenvoudig afmelden.