'Leerwinst bij rekenen en bewegen door Fit & Vaardig'
Vijf maanden leerwinst in vaardigheidsgroei t.o.v. de gemiddelde vaardigheidsgroei
Dit blijkt uit een driejarig onderzoek van het Universitair Medisch Centrum Groningen en de Rijksuniversiteit in die stad in opdracht van het ministerie van Onderwijs. Zij ontwikkelden de lesmethode Fit & Vaardig waarmee scholieren drie keer per week een half uur flink bewegen tijdens het herhalen van de reguliere lessen rekenen en taal; een kwartier taal en een kwartier rekenen. Wanneer je beweegt tijdens het leren gaat er meer bloed en zuurstof naar je hersenen. Leren is bovendien makkelijker. Informatie die je opdoet, wordt beter verankerd. Beweging tijdens het leren zorgt er voor dat je informatie beter en langer kunt onthouden. Op school wordt voornamelijk de linker hersenhelft gestimuleerd. Deze gebruik je bij rekenen, taal, logisch nadenken, verwoorden, redeneren, etc. Bij het maken van bewegingen gebruik je je rechter hersenhelft. Het mooie van leren door beweging is, dat er een verbinding wordt gelegd tussen je linker- en rechter hersenhelft.
Heb jij ervaringen met rekenen en bewegen? Te denken valt aan coöperatieve werkvormen, Met Sprongen Vooruit of op de speelplaats. Zie jij bijvoorbeeld nog wel eens groepjes kinderen tellen met hinkelen; hele discussies op het schoolplein over de aantallen gewonnen knikkers, of aantallen
sprongen geteld worden met touwtje springen?
Wij zijn benieuwd naar positieve en negatieve ervaringen met rekenen en bewegen: stuur een mailtje naar jschoone@edux.nl met jouw ervaring! Dank je voor de moeite!!!!!