|
|
|
|
Is er op school geen rekencoördinator in huis, maar zijn er vanuit het team wel vragen over rekenonderwijs, rekenopbrengsten, rekenmethoden, goede rekenstrategieën, enzovoorts? Of heb je wel een (lerende) rekencoördinator op school of in je bestuur, maar heeft hij of zij behoefte aan een sparringpartner specifiek op rekengebied? Ga dan in gesprek met onze adviseur. Hij is op deze momenten jouw (interne) rekencoördinator. Benieuwd naar de mogelijkheden? Bekijk dan ons aanbod:
Interim-Rekencoördinator middels rekenconsultaties/rekenspreekuur |
| |
|
|
|
Hoe kun je de overgang van groep 2 naar groep 3 verbeteren? Een van de mogelijkheden is versnellen met rekenen in de eerste maanden van groep 3. Gebruik de kansen die er zijn en lees hierover in onderstaande blog.
BLOG: AANSLUITING GROEP 2 EN 3 |
| |
|
We zien dat scholen op verschillende manieren omgaan met de rekenopbrengsten van de midden toetsen van Cito. Maar wat is handig en wat is de rol van wie? Wat doet de Ib’er en wat de groepsleerkracht na de M-toetsen 2017?
De leerkracht:
- Je analyseert de groepsresultaten.
- Je maakt een diagnose van de inhoud (op zoek naar de sleepdoelen voor elke leerkracht).
- Je voert diagnostische gesprekjes met die leerlingen, waarvan het rekenbeeld voor jou als leerkracht niet duidelijk is.
- De leerkracht heeft voldoende beeld voor een concrete blokplanning voor de komende periode en maakt de blokplanning.
- De leerkracht bepaalt met welke resultaten hij/zij bij de E-toetsing tevreden is.
- Eventueel is er een rekenspreekuur met de rekencoördinator/een rekenspecialist.
De Ib’er:
- Je analyseert de schoolresultaten van de M-toetsing (vergelijken met de schoolnormen).
- De schoolresultaten worden in een
teambijeenkomst gepresenteerd en toegelicht.
- Bij tegenvallende resultaten wordt met de betrokken groepsleerkracht een diagnostisch gesprek gehouden, dat leidt tot groepsdoelen voor het komende half jaar.
|
|
|
|
| |
|
|
|
Rekenspellen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het onderhouden van rekenkennis. En veel kinderen worden extra uitgedaagd door het competitie-element van het spel.
In het rekenblad Volgens Bartjens wordt in elke uitgave één rekenspel beschreven; dat geeft al veel inspiratie!! Maar wie maakt met zijn/haar groep een eigen rekenspel?
WEDSTRIJD: WIE MAAKT HET BESTE REKENSPEL? |
| |
|
Maak een som voor kikker Max, dan geeft Max er een aan jou!
De kikker vraagt steeds aan leerlingen om een keersom op te schrijven plus de uitkomst. Op basis daarvan maakt de kikker een nieuwe som. Een voorbeeld: de leerling schrijft de som: 4 x 5 = 20. De kikker zegt: Goed zo, 4 x 5 = 20. En hoeveel is 3 x 5? De kikker kan bij dezelfde som verschillende nieuwe sommen vragen. Zo'n 'kikkersom' heeft altijd een relatie met de som van de leerling. Alle sommen verschijnen in een lijstje rechts op het scherm.
KIKKER II
|
|
|
| |
|
|
|
- Congres Rekenen op Taal: 21 MAART 2017.
Dit congres is een initiatief van Volgens Bartjens en MeerTaal in samenwerking met Uitgeverij Koninklijke van Gorcum.
- Rekenbijeenkomst Edux: 24 MEI 2017. METEN daar kan je op rekenen!
Tijdens deze inspiratiebijeenkomst over “meten in het rekenonderwijs van de basisschool” word je meegenomen in de verschillende fasen van de didactiek van het rekendomein ‘meten’.
|
| |
|
|
|
Edux Onderwijspartners
Tolweg 11, 4851 SJ Ulvenhout
Postbus 75, 4850 AB Ulvenhout
t (076) 524 55 00
e info@edux.nl
|
|
|
|
|
|