Wordt onze nieuwsbrief niet goed weergegeven? Bekijk de nieuwsbrief hier online.

In deze nieuwsbrief lees je meer over rekenconsultaties, rekentips en -spellen, een reken Facebookpagina, de M-toetsen, E-learning modules School aan Zet en de blog van John Schoone over een betere aansluiting groep 2-3.

Rekenconsultaties/rekenspreekuur

Is er op school geen rekencoördinator in huis, maar zijn er vanuit het team wel vragen over rekenonderwijs, rekenopbrengsten, rekenmethoden, goede rekenstrategieën, enzovoorts? Of heb je wel een (lerende) rekencoördinator op school of in je bestuur, maar heeft hij of zij behoefte aan een sparringpartner specifiek op rekengebied? Ga dan in gesprek met onze adviseur. Hij is op deze momenten jouw (interne) rekencoördinator. Benieuwd naar de mogelijkheden? Bekijk dan ons aanbod:


Interim-Rekencoördinator middels rekenconsultaties/rekenspreekuur

Facebookpagina voor rekencoördinatoren

Ben jij een Facebookgebruiker en wil je leuke ideeën voor je rekenles of heb je een vraag over materiaalgebruik? Dan is de Facebookpagina rekencoördinatoren misschien iets voor jou!

Dit is een mooie openbare pagina (verzameling), die gestart is door leerkracht en rekencoördinator Michelle Taverne.

Aansluiting groep 2 en 3: er liggen volop kansen

Hoe kun je de overgang van groep 2 naar groep 3 verbeteren? Een van de mogelijkheden is versnellen met rekenen in de eerste maanden van groep 3. Gebruik de kansen die er zijn en lees hierover in onderstaande blog.


BLOG: AANSLUITING GROEP 2 EN 3

Rekenopbrengsten M-toetsen

We zien dat scholen op verschillende manieren omgaan met de rekenopbrengsten van de midden toetsen van Cito. Maar wat is handig en wat is de rol van wie? Wat doet de Ib’er en wat de groepsleerkracht na de M-toetsen 2017?


De leerkracht:

  • Je analyseert de groepsresultaten.
  • Je maakt een diagnose van de inhoud (op zoek naar de sleepdoelen voor elke leerkracht).
  • Je voert diagnostische gesprekjes met die leerlingen, waarvan het rekenbeeld voor jou als leerkracht niet duidelijk is.
  • De leerkracht heeft voldoende beeld voor een concrete blokplanning voor de komende periode en maakt de blokplanning.
  • De leerkracht bepaalt met welke resultaten hij/zij bij de E-toetsing tevreden is.
  • Eventueel is er een rekenspreekuur met de rekencoördinator/een rekenspecialist.


De Ib’er:

  • Je analyseert de schoolresultaten van de M-toetsing (vergelijken met de schoolnormen).
  • De schoolresultaten worden in een
    teambijeenkomst gepresenteerd en toegelicht.
  • Bij tegenvallende resultaten wordt met de betrokken groepsleerkracht een diagnostisch gesprek gehouden, dat leidt tot groepsdoelen voor het komende half jaar.

Het rekenprotocol in de praktijk

Scholen van Stichting Dongemond Onderwijs Ondersteuning (SDOO) hebben de gelegenheid gekregen om een rekenprotocol ERWD voor hun school te maken (of aan te scherpen indien de school er reeds eentje gemaakt had).
Het rekenprotocol ERWD beschrijft van elke school: De rekenvisie, het zorgbeleid rekenen voor alle leerlingen met wie, wanneer verantwoordelijk is), contacten met ouders, de schoolnormen en de schoolafspraken voor het dagelijks rekenen in de groepen en eventueel het rekenbeleid van de school. Kortom: na het lezen van het rekenprotocol van een school heb je een goed beeld van het rekenonderwijs, zoals dat op de betreffende school gegeven wordt. Belangrijk is dat het rekenprotocol een levend document is. Jaarlijks zal de rekencoördinator van de school dit rekendocument herzien op de actualiteit.

In 3 (werk)bijeenkomsten en ‘schrijfwerk’ op school hebben 1 of 2 teamleden per school dit rekenproduct samengesteld. Dankzij de steun van SDOO hebben zij nu een ‘rekenhandboek’ waarin hun rekenonderwijs zo compleet mogelijk is vastgelegd.

Ben je ook geïnteresseerd in een rekenprotocol voor jouw school? Informeer dan vrijblijvend bij John Schoone: jschoone@edux.nl of 06-22503567.

E-learningmodules School aan Zet voor rekenen

Hoe is het met de theoretische kennis van de rekendidactiek van jou en je collega’s? Via onderstaande links kun je zelf aan de slag om je kennis te testen.


E-LEARNINGMODULES REKENEN IN GROEP 1 EN 2


E-LEARNINGMODULES REKENEN IN GROEP 3 T/M 8


Succes met deze online vragenlijst!!!

Ontwerp je eigen rekenspel

Rekenspellen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het onderhouden van rekenkennis. En veel kinderen worden extra uitgedaagd door het competitie-element van het spel.

In het rekenblad Volgens Bartjens wordt in elke uitgave één rekenspel beschreven; dat geeft al veel inspiratie!! Maar wie maakt met zijn/haar groep een eigen rekenspel?


WEDSTRIJD: WIE MAAKT HET BESTE REKENSPEL?

Speltip: Kikker II

Maak een som voor kikker Max, dan geeft Max er een aan jou!


De kikker vraagt steeds aan leerlingen om een keersom op te schrijven plus de uitkomst. Op basis daarvan maakt de kikker een nieuwe som. Een voorbeeld: de leerling schrijft de som: 4 x 5 = 20. De kikker zegt: Goed zo, 4 x 5 = 20. En hoeveel is 3 x 5? De kikker kan bij dezelfde som verschillende nieuwe sommen vragen. Zo'n 'kikkersom' heeft altijd een relatie met de som van de leerling. Alle sommen verschijnen in een lijstje rechts op het scherm.


KIKKER II

Agendatip

  • Congres Rekenen op Taal: 21 MAART 2017.
    Dit congres is een initiatief van
    Volgens Bartjens en MeerTaal
    in samenwerking met
    Uitgeverij Koninklijke van Gorcum.


  • Rekenbijeenkomst Edux: 24 MEI 2017. METEN daar kan je op rekenen!
    Tijdens deze inspiratiebijeenkomst over “meten in het rekenonderwijs van de basisschool” word je meegenomen in de verschillende fasen van de didactiek van het rekendomein ‘meten’.


Edux Onderwijspartners

 

Tolweg 11, 4851 SJ Ulvenhout

Postbus 75, 4850 AB Ulvenhout

t (076) 524 55 00

e info@edux.nl

Wilt u deze nieuwsbrief niet meer ontvangen? U kunt zich eenvoudig afmelden.