Wordt onze nieuwsbrief niet goed weergegeven? Bekijk de nieuwsbrief hier online.

In dit nieuwsbericht brengen wij je op de hoogte van onze inspiratiebijeenkomst over meten in het rekenonderwijs.

“Met passen en meten wordt veel tijd versleten”

Tijdens deze inspiratiebijeenkomst over “meten in het rekenonderwijs van de basisschool” word je meegenomen in de verschillende fasen van de didactiek van het rekendomein ‘meten’. Deze middag is bedoeld voor
leerkrachten, rekencoördinatoren, interne begeleiders. Hieronder meer over de drie onderwerpen die aan bod komen en de opbrengsten.


INHOUD

Een meetpracticum met verpakkingsmaterialen: “boodschappen”

Concreet, onderzoekend, ontdekkend

Door:
John Schoone
- Edux Onderwijspartners

Toelichting:

Meten moet je doen. Met dit zinnetje begint eigenlijk het rekenen in het domein METEN. De eerste activiteiten in het handelingsmodel bettreffen zelf actief bezig zijn met de concrete materialen van meten en wegen uit de dagelijkse praktijk.

Wat heb je nodig om een appeltaart te bakken? Kun je de speelplaats opmeten, want er komen nieuwe tegels? Hoeveel zand is er nodig in de zandbak van de groepen 1 en 2? Hoeveel water zit er eigenlijk in de watertafel van de kleuters? Wat kun je allemaal in de keuken thuis meten en wegen?

De deelnemers ervaren een rekenpracticum meten met allerlei verpakkingsmaterialen met o.a. voorbeeldvragen en –opdrachten, denkopdrachten en zelf opdrachten maken voor dit practicum.


De modellen voor het domein meten

Introductie van de nieuwe posters voor het meetonderwijs (Flexmaat), die een koppeling maken naar
referentiematen uit het dagelijkse leven.

Door:
Pauline van Vliet
– Vanvlietonderwijsadvies

Toelichting:

Voor veel kinderen is het doorzien van het metriek stelsel en het rekenen met maten een struikelblok. Pauline van Vliet ontwikkelde samen met Uschi van der Velden een nieuwe visualisatie van het metriek stelsel, in de vorm van drie posters en een flexibele versie (in PowerPoint) die door leerkrachten en leerlingen aanpasbaar is. Deze nieuwe posters en flexibele versie in PowerPoint zijn vanaf schooljaar 2017-2018 gratis te downloaden.


Oefenen met meetopgaven met behulp van Rekentuin

Het zelf oefenen/automatiseren van meten door leerlingen.

In samenwerking met:
Oefenweb

Toelichting:

Nu de wintermaanden voorbij zijn, barst de Rekentuin weer van het leven! Een nieuw plantje heeft zijn kopje boven de bevroren grond uitgestoken : een nieuw spel wordt geboren: Meten. Nu is dit spel voor alle spelers van Rekentuin, die al op het juiste niveau zijn, automatisch beschikbaar in de basistuin. Het spel Meten laat kinderen oefenen met meten en meetkunde. Zo komen onder meer oppervlakte, omtrek, het metriek stelsel en het werken met schaalverdeling uitgebreid aan bod. Deze vaardigheden worden geoefend met diverse type opgaven: meerkeuze, open opgaven, op volgorde slepen, contextopgaven en meer.


OPBRENGSTEN

  • Je weet de betekenis van het handelingsmodel bij meten; meten is doen!
  • Je hebt een indruk van Flexmaat, een nieuwe visualisatie van het metriek stelsel, en ziet kansen voor je eigen school voor het ontwikkelen van een doorgaande lijn in meetonderwijs.
  • Je kent de mogelijkheden van het oefenen van het rekendomein ‘meten’ met het oefenprogramma Rekentuin.

Datum:
24
mei 2017
Tijd:


14.00-16.30 uur
Locatie: Edux - Tolweg 11 - Ulvenhout
Kosten:
€ 85,-


Aanmelden vóór 10 mei a.s. door het sturen van een mailtje aan
ikeller@edux.nl
of via onze website: www.edux.nl

www.edux.nl


Edux Onderwijspartners

 

Tolweg 11, 4851 SJ Ulvenhout

Postbus 75, 4850 AB Ulvenhout

t (076) 524 55 00

e info@edux.nl

Wilt u deze nieuwsbrief niet meer ontvangen? U kunt zich eenvoudig afmelden.