Juli 2013

 

In deze nieuwsbrief aandacht voor De Kanteling voor de burger, sociale wijkteams, Welzijn Nieuwe Stijl, verbindend communiceren en dilemma's van een gemeente voor bezuinigingen op Hulp in het Huishouden.

 

Methodisch werken voor sociale wijkteams

Sociale wijkteams worden opgezet of zijn al aan de slag. Het is een uitdaging om met elkaar invulling te geven aan Welzijn Nieuwe Stijl en tevens methodisch te werken. Met de training 'methodisch werken voor sociale wijkteams' geeft Stichting VraagWijzer Nederland hiervoor een impuls. Lees hier meer...

Welzijn Nieuwe Stijl: transformeren voor gevorderden

In gemeente Zaanstad is door middel van actieonderzoek gekeken naar de transformatie van het sociale domein. Eelke Blokker van het 'Instituut voor Publieke Waarden' heeft analyses gemaakt van plannen van gezinnen met meerdere problemen. In het contact met de 'cases' zelf werd duidelijk waar de knelpunten liggen. In de publicatie kunt u meer lezen. De vraag 'hoe?' we de transformatie in gaan zetten blijft nog wel een uitdaging waar Pamela van der Kruk, directeur van Stichting VraagWijzer Nederland met Eelke Blokker
samen verder over gaat praten. Wordt vervolgd.

Op zoek naar een geschikte locatie voor het sociale wijkteam

Stichting VraagWijzer Nederland heeft al jaren ervaring
met het analyseren van locaties voor Wmo-loketten. De uitgangspunten (bereikbaar, herkenbaar, toegankelijk en klantgericht) zijn gebruikt voor de Locatieanalyse voor sociale wijkteams. Lees hier meer over het aanbod.

Training verbindend communiceren met geweldloze communicatie

Op vrijdag 27 en zaterdag 28 september wordt in Dordrecht de tweedaagse training Geweldloze Communicatie gegeven. Eeder hebben wij aandacht aan deze training gegeven onder de noemer 'verbindend communiceren'. Met de training Geweldloze Communicatie kunt u uw persoonlijke competenties
vergroten. Het model Geweldloze Communicatie van Marshall Rosenberg staat centraal. Dit model stelt u in staat om effectief en verbindend te communiceren. U leert hoe u effectief en verbindend communiceert met uw naasten, collega's maar natuurlijk ook burgers om zo de wederzijdse doelen te bereiken. Deze training kan gebruikt worden als verdieping op de training vraagverheldering of het keukentafelgesprek. Meld u hier aan.

Verder weg wonen: duurdere Hulp in het Huishouden?

Is het mogelijk dat gemeenten burgers die verder van een kern af wonen een hogere eigen bijdrage laten betalen voor Hulp in het Huishouden? Ons bestuurslid Joke Regouw geeft haar visie weer in haar column.

De Kanteling voor de burger

Diverse gemeenten proberen al enige tijd de burger ook aan het kantelen te krijgen. Er zijn al langer voorbeelden bekend van gemeentelijke sites waar burgers begeleid worden in de gekantelde vraagverheldering zoals Regelhulp en de Eigen KrachtWijzer. Recent is daar een nieuwe bij gekomen: Hulpwijzer Drechtsteden. De (lokale) sociale kaart vormt de basis van Hulpwijzer Drechtsteden. Waar is of gaat uw gemeente mee aan de slag? Laat het ons weten.


www.hulpwijzerdrechtsteden.nl

www.eigenkrachtwijzeralmere.nl

www.regelhulp.nl


 |  © 2024 Stichting Vraagwijzer Nederland  |  e-mail  |  webversie  |  afmelden nieuwsbrief