Methodisch werken in sociale wijkteams

 

In deze nieuwsbrief aandacht voor het realiseren van
methodisch werken in Sociale Wijkteams.

 

Methodisch werken in Sociale Wijkteams

In veel gemeenten zijn de sociale wijkteams
opgestart, in een deel van de gemeenten starten deze teams begin volgend jaar. Uit de landelijke meta-analyse van LPBL over de aanpak van sociale wijkteams blijkt dat de integrale aanpak potentie heeft maar dat het succes niet vanzelfsprekend is. Stichting VraagWijzer Nederland heeft op basis van de kennis van deze analyse en de ervaringen in diverse gemeenten een methodiek ontwikkeld. Tijdens een driedaagse training worden de sociale wijkteams klaargestoomd voor de nieuwe aanpak.

De quickscan en klantgerichte communicatie in het KCC

De medewerkers van het KlantContactCentrum van de gemeente hebben een cruciale rol in het eerste contact met de klant. Zij ontvangen de vraag, beantwoorden deze waar mogelijk of zetten de vraag door. Met de veranderingen in het sociale domein verandert ook de rol van het KCC. Er moet meer doorgevraagd worden dan anders. Het onderscheid tussen
enkelvoudige, eenvoudige en meer complexe vragen moet worden gemaakt. En er moet voorkomen worden dat de vragen toegeleid worden naar een organisatieonderdeel dat niet toegerust is op de grote stroom vragen, zoals bijvoorbeeld een sociaal wijkteam. In de training quickscan en klantgerichte communicatie worden de medewerkers van het KCC toegerust op hun nieuwe taken.

Casemind: een nieuwe manier van werken voor sociale wijkteams

Een aantal sociale wijkteams zijn aan de slag met casemind, waaronder de sociale wijkzorgteams in Den Haag. Casemind is een beproefd online multidisciplinair instrument dat het mogelijk maakt om de regie op de samenwerking te voeren. Meer informatie is te vinden op www.casemind.nl

 |  © 2024 Stichting Vraagwijzer Nederland  |  e-mail  |  webversie  |  afmelden nieuwsbrief