Wordt onze nieuwsbrief niet goed weergegeven? Bekijk de nieuwsbrief hier online.

In deze rekennieuwsbrief meer informatie over de uitkomsten van de Staat van het Onderwijs 2015-2016, rekenposters, rekenbijeenkomsten op jouw school, een zwakke rekengroep, nieuwe rekenmethodes, een digitaal rekenspel en de grote getallenteller.

Stijgen of dalen de rekenopbrengsten op jouw school?

Uit het verslag van De staat van het onderwijs 2015-2016 uitgevoerd door de Inspectie van het Onderwijs blijkt dat de resultaten voor rekenen achteruit gaan: het aandeel leerlingen dat 1F niet beheerst stijgt, terwijl minder leerlingen 1S beheersen. Naar schatting beheersen mini­maal 17.500 leerlingen de basale rekenvaardigheden niet. Het percentage dat het streefniveau (2F) behaalt, ligt lager dan 65 procent.
Dit is een zorgelijke ontwikkeling.


Hoe ziet de verdeling eruit op jouw school? Wat zijn
de percentage 1F en 1S voor jouw school?

Halen de leerlingen met een VMBO-advies ook daadwerkelijk 1F en halen de leerlingen met een HAVO-advies 1S?

Rekenposters

Elke rekenmethode kent rekenblokken met eigen rekenleerdoelen. In de blokplanning is het handig en verstandig om de leerdoelen centraal te stellen in plaats van de lesdoelen. Soms worden de leerdoelen groot in het klaslokaal opgehangen. Deze rekenposters ondersteunen het samen doelen stellen met de leerlingen. Ken je de rekenposters van Wereld in Getallen al? Je vind ze op onze Pinterest pagina.

En misschien zijn er al scholen, die ook rekenposters hebben (gemaakt) van de rekenmethode Alles Telt voor de groepen 5 t/m 8. Wil je deze delen met andere Alles Telt-gebruikers, mail dan naar John Schoone, jschoone@edux.nl.

Aandacht voor rekenen op jouw school

Elke bassischool vindt het vak rekenen één van de belangrijkste vakken. Maar krijgt dit vak ook in jouw team de aandacht die het verdient? Gezien het belang van goed rekenonderwijs moet het team toch minstens 2x per schooljaar een teambijeenkomst besteden aan het doorlichten van het rekenonderwijs. Is het rekenonderwijs, zoals dat in alle groepen plaatsvindt, in overeenstemming met de geformuleerde visie van goed rekenonderwijs?

Ideeën voor een rekenbijeenkomst zijn automatiseren, het handelingsmodel en meten, effectieve (verlengde) instructie, de vertaalcirkel in de dagelijkse praktijk! Wil je hier vrijblijvend over sparren? Neem dan contact op met John Schoone, jschoone@edux.nl / 06 -22503567

Een zwakke rekengroep

Je start het schooljaar in een nieuwe groep en dit blijkt (uit de toetsresultaten en overdracht) een zwakke rekengroep te zijn. Ga je de lessen van de methode voor deze groep volgen? Heb je de “sleepdoelen” van deze groep scherp in beeld? Hoe verhoudt de verdeling van sterke, gemiddelde en zwakke rekenaars zich tot de instructie die de leerlingen nodig hebben? Hoe krijg je als leerkracht voldoende vaardigheidsgroei bij de M-toetsen in januari 2018? Het vraagt om een sterke afstemming van de blokdoelen en de “sleepdoelen” voor elk rekenblok en je moet als leerkracht bij de instructie aansluiten bij het handelingsniveau van de leerlingen. Wat laat je weg uit je methodelessen en waar zet je extra accenten? Graag sparren we (vrijblijvend) met je over je aanpak voor deze zwakke rekengroep. Want: ook deze leerlingen kunnen rekenen!

Een nieuwe generatie rekenmethodes

Bij verschillende uitgevers wordt hard gewerkt aan de volgende generatie rekenmethodes. Personaliseren, digitaal werken en duidelijke leerlijnen zullen hierin belangrijke uitgangspunten zijn. Uitgever Noordhoff is met Getal en Ruimte Junior de eerste uitgever met een nieuwe rekenmethode. Uitgevers Malmberg en Zwijsen volgen in het schooljaar 2018-2019. Zwijsen komt met een nieuwe methode Check en Malmberg gaat digitaal verder met Pluspunt en Wereld in Getallen.

Het blijft voor elke school belangrijk om een goede rekenvisie te hebben, alvorens een nieuwe rekenmethode gekozen wordt. Wat verstaat de school onder personaliseren? Werken we volledig digitaal of blijven we rekenboeken gebruiken? Zijn de leerlijnen leidend of de opbouw van de rekenblokken in de methode? Een heldere rekenvisie met goede bouwstenen helpt je om voor de komende jaren een nieuwe rekenmethode te kiezen.

Spel: Springen langs de waslijn!!!

Bij dit digitale spel oefen je met de getallenlijn.
Het heen en terugtellen en het tellen met sprongen komt aan bod. Dat laatste is ook een voorbereiding voor herhaald optellen.


SPEL: SPRINGEN LANGS DE WASLIJN

De grote getallenteller

De Grote getallenteller geeft inzicht in de structuur en opbouw van getallen en het tellen tot 100, 1.000, 10.000, 100.000 en zelfs tot 1.000.000.
De Grote getallenteller geeft leerlingen visuele ondersteuning en helpt hen om honderdtallen en duizendtallen te passeren.

Kijk HIER voor nog meer informatie over de Grote getallenteller.



www.edux.nl


Edux Onderwijspartners

 

Tolweg 11, 4851 SJ Ulvenhout

Postbus 75, 4850 AB Ulvenhout

t (076) 524 55 00

e info@edux.nl

Wilt u deze nieuwsbrief niet meer ontvangen? U kunt zich eenvoudig afmelden.