ESF subsidie

Op 10 mei 2011 heeft het Agentschap SZW goedkeurend beschikt op de subsidie aanvraag voor het project “Branche Opleidingsproject SFT-STAOBB 2011/2012”. De periode voor het project onder de code 2011ESFN361 loopt van 02-02-2011 tot en met 31-07-2012. Dit betekent dat voor alle reeds bekende cursussen zoals de  opleiding buschauffeur vakbekwaamheid basiskwalificatie (nieuwe instroom) en de nascholingscursussen voor touringcarchauffeurs weer 40% ESF subsidie kan worden aangevraagd. 

Nascholing en Code 95

In dit nieuwe project heeft de STAOBB aanzienlijk meer cursussen aangemeld bij het Agentschap om voor ESF subsidie in aanmerking te kunnen komen. Met ingang van 1 juli zullen deze cursussen worden toegevoegd. En niet onbelangrijk, bij STAOBB is 40% ESF subsidie, ook echt 40% subsidie. Er worden  geen handling kosten voor uw aanvraag in rekening gebracht en u krijgt bij goedkeuring van uw subsidie aanvraag door SFT direct uw subsidiebedrag op uw rekening gestort en niet pas na afloop van de projectperiode. (31 juli 2012) Bij  STAOBB is het boter bij de vis.

 

Daarnaast zijn alle subsidiabele cursussen ook door SKTB goedgekeurd. Echter let op niet alle cursussen gepubliceerd op de site van SKTB zijn echter subsidiabel!!! Zie hiervoor www.sktb.nl onder “informatie opleidingen voor chauffeurs”.

 

Onderstaand volgt een opsomming van de 29 cursussen die in het nieuwe project 2011ESF361van ESF subsidie zijn voorzien.

 

Nascholingscursussen voor de richtlijn vakbekwaamheid:

Theorie ( N cursussen)

N15 HNR met bussen, N 18 Digitale Tachograaf, N46 Communicatieve vaardigheden voor chauffeurs, N47 Praktische talenkennis voor chauffeurs, N48 Sociale Vaardigheden, N64 en N65 Tour Nationaal Reisvoorbereiding en Reisuitvoering, N66 Tour Internationaal Pendelreizen en meerdaagse reizen met reisleiding,  de landenmodules N67,N68,N69, N70 Leefstijl, N73 HNR met bussen, N78 Omgaan met agressie voor buschauffeurs, N90 Chauffeursdag, N104 voertuigbeheersing, N124 Gezond op Weg, N125 Techniek, diagnose stellen bij Pech Onderweg, N126 Wintervoorbereiding, N140 Schadebewustzijn en HNR, N141 Rijoptimalisatie verkeersdeelneming, N162 Wet en Regelgeving autobus en N166 Vakbekwaamheid theorie bus.  

 

Praktijk (V cursussen)

V03 Rijvaardigheid inclusief HNR met autobussen, V04 Rijoptimalisatie schadepreventie, V05 Rijoptimalisatie Defensief rijden, V06 Rijoptimalisatie Behaviour Based Safety voor chauffeurs, V07 Rijoptimalisatie Rijvaardigheidsanalyse en V15 Het nieuwe rijden (HNR) trainer. 

STAOBB nascholingscursussen

STAOBB is voornemens nascholingscursussen die in de nieuwe periode beginnen en voor 31 juli 2012 afgerond zijn en die specifiek volgens STAOBB methoden worden gegeven een extra subsidie aan de touringcarbedrijven gaan verstrekken boven op de 40% ESF subsidie. Hierover zal direct na de volgende bestuursvergadering die medio juni 2011 plaats zal vinden nadere informatie volgen. Wij 

verwachten dat deze STAOBB subsidie ca. 15% extra zal gaan bedragen boven op de 40% ESF subsidie, dus totaal voor het touringcarbedrijf een subsidie van 55%.

Het zal in principe gaan om de navolgende cursussen:

Theorie:

N18,N47,N48,N64,N65,N66,N78,N90,N124,N125 en N126.

Praktijk:

V03, V04 en V06

Ook op www.staobb.nl onder de rubriek actualiteit vindt u deze STAOBB cursussen uitgebreider vermeld. Niet voor niets hanteren wij de slogan

 

                    “ STAOBB helpt u graag bij het aanvragen van ESF en STAOBB subsidie”

Berichten vanuit het bestuur

Naar aanleiding van het verzoek in de vorige nieuwsbrief om zitting te nemen in de klankbordgroep  en daardoor mede verantwoording te willen dragen voor de definitieve uitwerking van de V06 BBS (Behaviour Bases Safety) voor touringcarchauffeurs hebben de navolgende personen zich aangemeld: Ruud van der Marel van Snelle Vliet, Tom Zoeteweij van Kras Touringcars, Bert Fonteijn van Kupers Touringcars, Brigitta Paas en Jo Colard namens FNV bondgenoten, Paul Offerman van Flevo Marketing en Hans Disveld als Onderwijs Coördinator  van STAOBB. De eerste bijeenkomst zal zijn dinsdag 31 mei a.s.

 

Tour Nationaal Reisvoorbereiding (N64) en Reisuitvoering(N65) en Tour Internationaal Pendelreizen en rondreizen met reisleiding(N66) zijn aangepast aan de ontwikkelingen en eisen van 2011. Daarnaast zijn deze cursussen nu ook beschikbaar voor de nascholing en tellen zij respectievelijk mee voor 21 en 28 uur nascholing.  De certificering van deze cursussen volgens STAOBB methode is aangevraagd bij het CCV. Op dit moment kunnen deze cursussen alleen nog worden gegeven door het ROC van Twente. In september 2011 zullen er zeer waarschijnlijk weer Train de Trainersdagen worden gegeven en kunnen opleidingsinstituten die in deze nascholingscursussen geïnteresseerd zijn zich hiervoor aanmelden. Bij het goed doorlopen van deze training krijgen zij van de STAOBB de erkenning- en toestemmingsbrief, waarna zij ook de N64,N65 en N66 volgens de STAOBB methode mogen geven. 

Vraag en antwoord

 Zijn er op dit moment twee ESF subsidie perioden tegelijkertijd

Ja, de al lopende vanaf 1 april 2010 tot en met 31 juli 2011 onder codenummer  2010ESFN186 en de nieuw toegekende onder code nummer 2011ESFN361 met een looptijd  van 02-02-2011 tot en met 31-07-2012.   

     


    Hoe weet ik nu in welke ESF subsidie periode mijn aanvraag voor ESF subsidie valt?

    Bepalend in welke periode uw subsidie aanvraag valt is de datum van aanvang van de cursus en wanneer de cursus is afgerond. Is  de aanvang van de nascholingscursus voor 2 februari 2011,

    valt deze onder het codenummer 2010ESFN186 dus de oude subsidie periode. Bent u gestart na 1 februari 2011 kunt u tot 31 juli 2011 zowel onder de oude subsidie regeling vallen als het de

    bestaande cursussen betreft, maar ook onder de nieuwe periode met een looptijd tot 31 juli

    2012. Na 1 juli 2011 zijn ook de nieuw bij het Agentschap aangemelde nascholingscursussen

    voorzien van ESF subsidie.

     

     

    Als je beroepsmatig incidenteel rijdt, bijvoorbeeld eigenaar touringcarbedrijf valt af en toe in voor een chauffeur die zich verslaapt of voor een klein ritje, moet je dan ook code 95 halen?

    Volgens het CCV kan iemand die beroepsmatig minder dan 12 uur per week rijdt een ontheffing aanvragen voor  Code 95. Deze ontheffing wordt verstrekt door het IVW. Zie hiervoor www.ivw.nl/onderwerpen/bus/chauffeur/vereiste_documenten/Vakbekwaamheidsregels

    Staobb adviseert u echter ook bij een gering aantal uren toch Code 95 te behalen. Mocht u

    onverhoopt toch meer uren maken in een week of moet u  plotseling een bus met pech ophalen

    in het buitenland, kunt  u in de problemen komen en de kans lopen  op een fikse boete.

     

     

    Welke mogelijkheden zijn er voor een chauffeur die voor 30 juni 1955 geboren is om aan de verplichting van het Keurmerk te voldoen dat hij eenmaal in de vijf jaar de rijvaardigheidsanalyse dient te volgen?

    Op dit moment kan deze chauffeur alléén aan deze verplichting voldoen door een praktijkdag nascholing te volgen. Het CCV is namelijk eind 2009 gestopt met het afnemen van deze rijvaardigheidsanalyse. STAOBB zal nagaan of deze 2 uur “nascholing” op korte termijn weer kan worden ingevoerd. U moet dan denken aan oktober 2011. 

    bekijk de webversie  |  afmelden nieuwsbrief