jaargang 2, nummer 9, 5 november 2012

STAOBB en haar betekenis de afgelopen twee jaar

Wat STAOBB de afgelopen twee jaar voor U heeft kunnen betekenen!

STAOBB heeft de afgelopen jaren veel tijd, energie en O & O gelden besteed aan O van STAOBB, die staat voor opleidingen in het bijzonder toegespitst op de vakbekwaamheid. Maar ook voor de A die staat voor arbeidsomstandigheden hebben we een belangrijke wens kunnen verwezenlijken.

 

De Richtlijn Vakbekwaamheid is een Europese Richtlijn((2003/59/EG). Hierin staat onder andere wat men moet doen om beroepschauffeur te blijven. De Richtlijn geldt vanaf 10 september 2008 voor touringcarchauffeurs. Om beroepschauffeur te kunnen blijven is men verplicht iedere vijf jaar minimaal 35 uur nascholing te volgen. Indien de touringcarchauffeur niet voldoet aan de plicht tot nascholing, mag hij zijn vak niet meer uitoefenen. Dit betekent dat beroepschauffeurs met een rijbewijs D, afgegeven vóór 10 september 2008, uiterlijk op 10 september 2015 een geldige code vakbekwaamheid op het rijbewijs moeten hebben.( Code 95 genaamd)

1. 40% ESF subsidie.

Om deze nascholing in verband met de richtlijn Vakbekwaamheid als STAOBB goed te kunnen monitoren en ervoor te zorgen dat de touringcarbranche optimaal kon profiteren van de 40% ESF subsidiegelden die door Brussel ter beschikking werden gesteld aan het Agentschap van het ministerie van SZW, heeft STAOBB ervoor gezorgd dat een 30- tal relevante nascholingscursussen voor de touringcarbranche voor deze ESF subsidie in aanmerking konden komen tot afgelopen 31 juli 2012.(Helaas is vanaf die datum de subsidiepot leeg) Hiertoe werd samen met Sociaal Fonds Taxi in de afgelopen jaren een drietal marktconformiteitsonderzoeken uitgeschreven naar alle opleidingsinstituten in Nederland. Dit resulteerde in een goede response met een diversiteit aan tarieven. Door STAOBB tesamen met SFT werden hier normtarieven uit samengesteld waardoor de touringcarbranche ervan verzekerd kon zijn, dat men een marktconform tarief betaalt voor de verplichte nascholing en daarover dan ook de ESF subsidie mocht aanvragen.

2. 15% extra STAOBB subsidie.

Om de kwaliteit van een aantal van deze nascholingscursussen te verhogen voor de chauffeurs heeft STAOBB in de afgelopen jaren een 14-tal nascholingscursussen ontwikkeld en/of geüpgraded. Hieronder een 11- tal theorie cursussen en een 3- tal praktijk cursussen. Al deze cursussen zijn door STAOBB bij het CCV gecertificeerd als STAOBB methode, opdat zij ook aan de verplichte nascholingseisen voldoen. Daar STAOBB eraan hecht dat de touringcarbedrijven hun chauffeurs deze nascholingscursussen laten volgen, wordt op de STAOBB nascholingscursussen een extra subsidie verstrekt van 15% over het normbedrag.

3. Train de Trainersdagen.

Om ook de kwaliteit van de opleiders voor STAOBB nascholingscursussen te waarborgen zijn er door de STAOBB in de afgelopen jaren een groot aantal “Train de Trainersdagen” gegeven, waarbij bijna 550 docenten tegen betaling zijn getraind en gecertificeerd. In het  begin van 2013  staan er weer “Train de Trainersdagen” gepland.

4. Controle nascholing.

Om er van overtuigd te zijn dat de STAOBB cursussen ook volgens de kwaliteitseisen en voorwaarden van STAOBB gegeven werden en worden, vindt er een groot aantal steekproeven plaats. In de afgelopen jaren was dit van medio oktober tot en met medio april, de periode waarin de meeste nascholingscursussen worden gevolgd.Totaal zijn er in de afgelopen twee jaar meer dan175 nascholingscursussen gecontroleerd.

5. Ondile uitgeverij B.V. en Nascholingscursussen

De nascholingscursussen volgens STAOBB methoden die werden gegeven waren niet altijd optimaal voorzien van naslagwerken voor de chauffeurs en opleiders. Ondile is een uitgeverij  die complete lespakketten aanbiedt, maar zij  kunnen ook maatwerk leveren. Zij leveren o.a. lesmateriaal aan de twaalf belangrijkste ROC’s in Nederland.  De uitgeverij is daarnaast zeer flexibel en blijkt ook een zeer scherpe prijsstelling voor hun boekwerken te hebben.

 

Het STAOBB Bestuur heeft op grond van deze argumenten gekozen om met Ondile Uitgeverij BV een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan voor een periode van drie jaar. Voor STAOBB zijn hier geen kosten aan verbonden.

 

STAOBB lesmateriaal wordt in de vorm van gebonden uitgaven aangeboden en dient door de opleidinginstituten daar besteld te worden. Het STAOBB lesmateriaal wordt ondersteund met illustraties, cases en vragen. Men krijgt ook toegang tot een virtueel bedrijf, dit is via internet te benaderen. In dit virtuele bedrijf worden in de nabije toekomst opdrachten en extra naslagwerk aangeboden. De nascholing van de STAOBB cursisten, uw chauffeurs, staat centraal in deze benadering van STAOBB samen met Ondile uitgeverij BV. Dit is de kwaliteit die STAOBB voor de touringcarbranche voor ogen staat.

6. Controle Onderwijs Coördinator op de aangevraagde subsidies.

De aangevraagde ESF subsidies vanaf 2008 werden door Sociaal Fonds Taxi voor STAOBB behandeld tegen een van tevoren vastgestelde fee. Alle subsidies waar een probleem mee waren of waar administratieve zaken werden gemist, werden kortgesloten met de Onderwijs Coördinator van STAOBB. Mits voldaan werd aan de voorwaarden van het Agentschap van het ministerie van SZW werden de touringcarbedrijven bijna altijd in de gelegenheid gesteld om omissies alsnog aan te vullen, zodat men toch voor de 40% ESF subsidie in aanmerking kwam.

 

Daarnaast werden alle subsidie aanvragen voor de 15% extra STAOBB subsidie en de 25% functiegerelateerde subsidies door de OC gecontroleerd en akkoord gegeven. Ook is door de OC van STAOBB eind augustus nog een belronde gepleegd naar een 30 tal busbedrijven, om hun subsidie aanvragen binnen een week alsnog in te sturen naar SFT, daar men anders de deadline van het Agentschap tot inlevering voor 31 augustus 2012 zou overschrijden, waardoor zij gezamenlijk netto € 100.000, - aan subsidie mis zouden lopen.

7. Nieuwsbrieven STAOBB.

Om eenvoudig en duidelijk te communiceren met de touringcarbedrijven, verantwoordelijke binnen de bedrijven en de eventueel aangemelde opleidingsinstituten heeft STAOBB vanaf april 2011 nieuwsbrieven verstuurd. Deze nieuwsbrieven bevatten relevante informatie over opleidingen, nascholing, ontwikkelingen binnen STAOBB, zoals overeenkomsten met Ondile, Raned, mededelingen vanuit het Ministerie van SZW, etc. Tot heden zijn er een elftal nieuwsbrieven verstuurd. Streven is om eens per maand een nieuwsbrief uit te brengen.

8. 24/7 Raned chauffeurshulp.

Deze chauffeurshulp, die duidelijk onder A van arbeidsomstandigheden van STAOBB valt, is een al lang gekoesterde wens vanuit de touringcarbranche om de hulpverlening bij ernstige calamiteiten voor onze chauffeurs en de vervoersbranche adequaat  te regelen. STAOBB heeft na een goed onderhandelingstraject, waarbij in alle openheid gesproken is met o.a. Raned een aantrekkelijke overeenkomst kunnen afsluiten voor de aangesloten touringcarbedrijven en hun chauffeurs. Daarnaast heeft het STAOBB Bestuur besloten om op de gemaakte kosten 50% subsidie met een maximum van € 2.750, - te verstrekken, zodat professionele hulp bij een ernstig ongeluk en een eventueel begeleiding bij ziekteverzuim al vanaf het begin kan worden gegeven.

9. Hoeveel subsidiegeld is er door STAOBB uitgekeerd aan bedrijven ?

In de afgelopen jaren is er alleen aan 40% ESF subsidiegelden een bedrag van € 233.765, - tot en met juli 2011 uitgekeerd. Over de laatste ESF periode van 1 augustus 2011 tot en met 31 juli 2012 een bedrag van € 209.495, -. Totaal is er € 443.260, - netto ESF subsidie uitgekeerd aan de ondernemers. Op de betalingen zijn geen kosten in mindering gebracht, zoals dat bij andere O& O fondsen wel het geval is. De fee voor de behandeling en uitbetaling van de ESF subsidie en de daarbij behorende personeelskosten van Sociaal Fonds Taxi zijn per jaar uit de middelen van STAOBB betaald.

 

Aan 15% extra subsidie is vanaf juli 2011 tot en met 31 juli 2012 een bedrag uitgekeerd door STAOBB van  € 20.970, - aan de touringcarbedrijven.

 

Aan 25% extra subsidie is vanaf 1 januari 2012 tot 31 juli 2012 een bedrag van € 1.681, - door STAOBB aan de bedrijfstak uitgekeerd.

10. Toekomst visie STAOBB 2013-2015.

Middels de inzet van Onderwijs Coördinator Hans Disveld (j.disveld@staobb.nl) zijn er al een groot aantal nieuwe projecten ter hand genomen en gerealiseerd. Daarnaast zal STAOBB op bovenstaande onderwerpen nieuwe zaken blijven ontwikkelen. Niet alleen onderwerpen en cursussen voor de nascholing, maar ook ten behoeve van de arbeidsomstandigheden, die aan de gehele sector ten goede zullen komen.

 

STAOBB wil in de nabije toekomst clustering van expertise en kennis van allerhande subsidiestromen realiseren. Daarnaast bestaat de wens om de subsidiemogelijkheden voor onze sector beter te kunnen monitoren. Daarbij moet u denken aan 40% STAOBB-subsidie deeltijdopleiding touringcarchauffeur, 25% STAOBB-subsidie functiegerelateerde opleidingen, 15% extra STAOBB-subsidie, ESF-subsidie, landelijke subsidies, Europese subsidies en wat er nog meer aan subsidies beschikbaar is op het gebied van Opleidingen, Innovatie, Milieu,  Arbeidsomstandigheden, E-Learning, etc. Om te voorkomen dat de touringcarbedrijven deze subsidies niet aanvragen of mislopen, wil STAOBB een nog betere voorlichting naar bedrijven en de verantwoordelijke personen binnen deze bedrijven gaan geven.

 

De slogan “STAOBB daar steek je kennis op” is niet meer volledig, maar moet uitgebreid worden met  de toevoeging en behartigt uw belangen voor subsidies.  

bekijk de webversie  |  afmelden nieuwsbrief