3 jarige Proef
Om het tekort aan touringcarchauffeurs te verminderen heeft het Ministerie van Infrastructuur en Milieu mede door een intensieve lobby van KNV Bus en STAOBB besloten om een proef uit te voeren met het verlagen van de leeftijdsgrens voor buschauffeurs van 21 naar 18 jaar en voor touringcarchauffeurs van 21 naar20 jaar. De proef duurt in totaal 3 jaar en is op 1 januari 2011 van start gegaan. Voor buschauffeurs geldt dat chauffeurs van 18 jaar en ouder sinds 1 januari 2011 binnen Nederland kunnen rijden op stadsbussen, streekbussen en op touringcarbussen, met een vast rooster. Voorwaarde is dat het traject niet langer is dan 50 kilometer. Langere trajecten mogen alleen gereden worden als de bus leeg is.
Voor touringcarchauffeurs geldt dat chauffeurs van 20 jaar en ouder sinds 1 januari 2011 binnen Nederland kunnen rijden op touringcars zonder een vast rooster en ook op trajecten langer dan 50 kilometer. Ten slotte is het mogelijk gemaakt eerder met de beroepsopleiding voor buschauffeurs te starten. Vanaf 1 januari 2011 kan dat al vanaf een leeftijd van 17 jaar. Voorheen kon pas aan de opleiding worden begonnen bij een leeftijd van 20 jaar.
Voorwaarden
Een parttime dienstverband met een vervoerder is minimaal vereist, waardoor gewaarborgd wordt dat een begeleidingtraject van minimaal 3 maanden wordt gevolgd. Een dwingende voorwaarde is dat de arbeidsrelatie niet gebaseerd is op uitzendbasis. Hierdoor wordt voorkomen dat jonge buschauffeurs zich kunnen ontrekken aan de gestelde maatregelen binnen het experiment.
Voordat jonge buschauffeurs de weg op kunnen dienen ze samen met de werkgever een ingevuld formulier ‘bewijs van deelname experiment verlaging minimumleeftijd buschauffeurs’ in te vullen.
Aanmelding bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu voor het experiment is wel een voorwaarde evenals het opsturen van een bewijs van deelname aan het experiment aan Rijkswaterstaat Dienst Verkeer en Scheepvaart.
Na het behalen van het rijbewijs D worden de chauffeurs door de werkgever gemonitord via een begeleidingstraject. De verplichte inwerkperiode is minimaal drie maanden. De begeleiding kan onder ander bestaan uit een mentor die de chauffeur coacht op aspecten als lijnverkenning, omgaan met de bus, verhelpen van storingen, cultuur van de bedrijfsprocessen en sociale vaardigheden in contact met passagiers. Meerijden op de bus is een vorm van begeleiding die zéér belangrijk is, maar het is zeker niet de bedoeling dat er gedurende die eerste drie maanden continu iemand meerijdt.
STAOBB en KNV Bus hechten zeer veel belang aan het slagen van dit 3 jarig experiment. Wij roepen de touringcarbedrijven en de gemengde touringcar/taxi ondernemers nadrukkelijk op om de instroom van jonge chauffeurs zoveel mogelijk te omarmen en om deze jonge knapen en meiden in dienst te nemen. Zij kunnen voor u de ultieme kans zijn om in de toekomst meer mensen in de touringcar te genereren en de marketingcampagne “De Bus krijgt steeds meer Fans” daadwerkelijk in de praktijk bij de diverse doelgroepen onder de aandacht te brengen.
Daarnaast, maar zeker niet onbelangrijk, als het experiment na drie jaren door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu als niet geslaagd wordt beschouwd, keren we terug naar de oude situatie, nml. dat een toekomstige touringcarchauffeur pas weer vanaf zijn 21 in onze bedrijfstak werkzaam kan zijn en dan zijn we weer terug bij af, of te wel bij 2010.
Als STAOBB/KNV willen wij graag dit experiment verder monitoren opdat we de ontwikkelingen op de voet kunnen volgen. In de loop van de maand september krijgen de touringcarbedrijven een enquêteformulier hierover toegezonden.