Jaargang 2, nummer 5, 7 september 2012

Verlaging leeftijd

Verlaging Leeftijdsgrens Bus- en Touringcarchauffeurs

 

3 jarige Proef

 

 

Om het tekort aan touringcarchauffeurs te verminderen heeft het Ministerie van Infrastructuur en Milieu mede door een intensieve lobby van KNV Bus en STAOBB besloten om een proef uit te voeren met het verlagen van de leeftijdsgrens voor buschauffeurs van 21 naar 18 jaar en voor touringcarchauffeurs van 21 naar20 jaar. De proef duurt in totaal 3 jaar en is op 1 januari 2011 van start gegaan. Voor buschauffeurs geldt dat chauffeurs van 18 jaar en ouder sinds 1 januari 2011 binnen Nederland kunnen rijden op stadsbussen, streekbussen en op touringcarbussen, met een vast rooster. Voorwaarde is dat het traject niet langer is dan 50 kilometer. Langere trajecten mogen alleen gereden worden als de bus leeg is.

Voor touringcarchauffeurs geldt dat chauffeurs van 20 jaar en ouder sinds 1 januari 2011 binnen Nederland kunnen rijden op touringcars zonder een vast rooster en ook op trajecten langer dan 50 kilometer. Ten slotte is het mogelijk gemaakt eerder met de beroepsopleiding voor buschauffeurs te starten. Vanaf 1 januari 2011 kan dat al vanaf een leeftijd van 17 jaar. Voorheen kon pas aan de opleiding worden begonnen bij een leeftijd van 20 jaar.

 

Voorwaarden

 

 

Een parttime dienstverband met een vervoerder is minimaal vereist, waardoor gewaarborgd wordt dat een begeleidingtraject van minimaal 3 maanden wordt gevolgd. Een dwingende voorwaarde is dat de arbeidsrelatie niet gebaseerd is op uitzendbasis. Hierdoor wordt voorkomen dat jonge buschauffeurs zich kunnen ontrekken aan de gestelde maatregelen binnen het experiment.

 

Voordat jonge buschauffeurs de weg op kunnen dienen ze samen met de werkgever een ingevuld formulier ‘bewijs van deelname experiment verlaging minimumleeftijd buschauffeurs’ in te vullen.

Aanmelding bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu voor het experiment is wel een voorwaarde evenals het opsturen van een bewijs van deelname aan het experiment aan Rijkswaterstaat Dienst Verkeer en Scheepvaart.

 

Na het behalen van het rijbewijs D worden de chauffeurs door de werkgever gemonitord via een begeleidingstraject. De verplichte inwerkperiode is minimaal drie maanden. De begeleiding kan onder ander bestaan uit een mentor die de chauffeur coacht op aspecten als lijnverkenning, omgaan met de bus, verhelpen van storingen, cultuur van de bedrijfsprocessen en sociale vaardigheden in contact met passagiers. Meerijden op de bus is een vorm van begeleiding die zéér belangrijk is, maar het is zeker niet de bedoeling dat er gedurende die eerste drie maanden continu iemand meerijdt.

 

STAOBB en KNV Bus hechten zeer veel belang aan het slagen van dit 3 jarig experiment. Wij roepen de touringcarbedrijven en de gemengde touringcar/taxi ondernemers  nadrukkelijk op om de instroom van jonge chauffeurs zoveel mogelijk te omarmen en om deze jonge knapen en meiden in dienst te nemen. Zij kunnen voor u de ultieme kans zijn om in de toekomst meer mensen in de touringcar te genereren en de marketingcampagne “De Bus krijgt steeds meer Fans” daadwerkelijk in de praktijk bij de diverse doelgroepen onder de aandacht te brengen.

Daarnaast, maar zeker niet onbelangrijk, als het experiment na drie jaren door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu als niet geslaagd wordt beschouwd, keren we terug naar de oude situatie, nml. dat een toekomstige touringcarchauffeur pas weer vanaf zijn 21 in onze bedrijfstak werkzaam kan zijn en dan zijn we weer terug bij af, of te wel bij 2010.

Als STAOBB/KNV willen wij graag dit experiment verder monitoren opdat we de ontwikkelingen op de voet kunnen volgen. In de loop van de maand september krijgen de touringcarbedrijven een enquêteformulier hierover toegezonden.

Mogelijk wanbeleider met ESF subsidies

 

Mogelijk wanbeleid met ESF-subsidies.

 

Afgelopen maanden heeft zowel in het Financieel Dagblad alsmede in diverse landelijke dagbladen een artikel gestaan over mogelijk wanbeleid met ESF subsidies door onder andere het failliete bedrijf Administratie bv, het administratiekantoor dat de einddeclaraties voor de ESF subsidies verzorgde voor een vijftal storale scholingsfondsen( o.a. de Opleidingsfondsen Metaalunie, Groothandel, en Transport.) Het zou gaan om een bedrag van ca € 75, - miljoen die bedrijven besteed hebben in het recente verleden aan scholingsprojecten voor werknemers. Duizenden bedrijven wachten waarschijnlijk tevergeefs op deze eerdere toegezegde Europese subsidies uit het ESF fonds.

 

STAOBB heeft echter niets te vrezen van dit soort “malversaties” en eventuele terugbetalingen. De ESF subsidie verstrekking van het opleiding- en scholingsfonds binnen de touringcarsector(STAOBB) wordt verzorgd door Sociaal Fonds Taxi (SFT) te Culemborg. STAOBB heeft in overleg met SFT, accountantskantoor Deloitte & Touche en het Agentschap van SZW de kaders bepaald waarbinnen ESF subsidie aanvragen en verstrekking mogelijk zijn. SFT is voor STAOBB de penvoerder naar het Agentschap SZW en SFT verzorgd voor STAOBB de uitkeringen van de aangevraagde ESF subsidie. Om voor ESF subsidie voor nascholingscursussen in aanmerking te kunnen komen, moeten er aan heel veel verplichtingen voldaan worden door de opleiders, bedrijven en cursisten. Al deze voorwaarden zijn vastgelegd en voor iedereen toegankelijk op de websites van Sociaal Fonds Taxi en STAOBB. Pas na uitvoerige toetsing en akkoord bevinden van deze verplichtingen door controleurs van Sociaal Fonds Taxi(van de aangevraagde subsidie formulieren met bijlagen) vindt er een uitbetaling plaats van de aangevraagde ESF subsidie. Bij eventuele twijfelgevallen is er altijd overleg met de Onderwijs Coördinator STAOBB alvorens uitbetaling plaatsvindt.

 

Bij het verstrekken van de 40% ESF subsidies door SFT op scholing van touringcarchauffeurs vanaf 2008 is bij de jaarlijkse accountantscontrole in opdracht van het Agentschap SZW keer op keer een compliment gegeven door de controleurs voor de transparante administratie van Sociaal Fonds Taxi en de strikte controle die plaats heeft gevonden alvorens de ESF subsidies aan bedrijven werden verstrekt.

 

Daarnaast wordt de 15% extra STAOBB subsidie door het Agentschap niet gezien als een stapeling van subsidies, maar als een private bijdrage uit het scholingsfonds van werkgevers en vakbonden ter bevordering van de scholing van werknemers. Ook hiervoor heeft STAOBB een compliment gekregen.

 

Dus de slagzin “STAOBB DAAR STEEK JE KENNIS OP” is dan ook volkomen terecht.

Tourbiz 2012! Hebben u en uw werknemers al ingeschreven?

 

Tourbiz wordt op 10 november 2012 gehouden in de Efteling en zoals u weet zijn alle branchegenoten en hun gezinsleden van harte welkom.  De aanmeldingen via de website www.tourbiz.nl komen goed binnen. Het is uiteraard niet de bedoeling dat u vrienden en goede kennissen meevraagt. Deze dag is expliciet voor touringcarchauffeurs, touringcarondernemers en hun gezinsleden.   Aanmeldingen voor Tourbiz ontvangen STAOBB en Stichting Bus het liefst digitaal, via www.tourbiz.nl . Het is zeer van belang dat de inschrijving correct en compleet wordt ingevuld en dat de chauffeur aangeeft welke drie workshops hij zal gaan volgen. Misschien kan het bedrijf de inschrijvingen van medewerkers en gezinsleden coördineren (intekenlijst in de chauffeursruimte) en voor gezamenlijk vervoer zorgen door een bus ter beschikking te stellen.

bekijk de webversie  |  afmelden nieuwsbrief