jaargang 2, nummer 7, 26 oktober 2012

Faseplan 24/7 chauffeurshulp RaNed

RaNed Faseplan bij Crisis situatie

 

De overeenkomst tussen STAOBB en RaNed betreffende “Chauffeurshulp 24/7” is door het Bestuur van STAOBB en het verkeersbegeleidingsinstituut RaNed ondertekend.

 

Dit houdt in, dat u als ondernemer bij ingrijpende gebeurtenissen zoals betrokkenheid bij een ernstig verkeersongeval in binnen of eventueel buitenland, 24-uur per dag, 7 dagen per week een beroep kunt doen op de dienstverlening van RaNed. Het hulpaanbod geldt alleen voor uw chauffeurs. Overige betrokkenen (passagiers, reisleider) zullen via de alarmcentrale(s) worden opgevangen door andere hulpverleners. Let op! Om in aanmerking te kunnen komen voor deze dienst en daarbij behorende subsidie dient u wel de binnenkort aan u te zenden brief voor toestemming en de overeenkomst tussen STAOBB en het touringcarbedrijf te hebben ondertekend en teruggestuurd naar STAOBB. Eerst daarna zal STAOBB uw gegevens vertrouwelijk verstrekken aan RaNed zodat zij weten welk touringcarbedrijf een beroep op de RaNed Chauffeurshulp 24/7 kan doen.

 

FASEPLAN bij crisis - situatie

Het meemaken of zien van schokkende gebeurtenissen, waarbij al dan niet doden of gewonden zijn gevallen, laat veelal een diepe indruk bij betrokkene(n) achter.

De invloed die dergelijke gebeurtenissen op de geestelijke status en het gedrag van iemand kan hebben, valt vaak direct en soms op termijn te signaleren.

De consequenties voor de inzetbaarheid, zowel psychisch als fysiek, binnen de werksfeer van het slachtoffer, zijn soms onverwacht groot waardoor de arbeidsgeschiktheid in het gedrang kan komen.

Het is voor werkgevers dan ook van essentieel belang om na een dergelijk traumatische ervaring doortastend en op juiste wijze te handelen en betrokkenen niet aan het lot over te laten of zelfs onheus te bejegenen.

Wat iemand als schokkend of traumatisch ervaart hoeft niet afhankelijk te zijn van de ernst van de gebeurtenis. De beleving van betrokkene is daarom de maatstaf.

Zo kan het zijn dat iemand die een “bijna-ongeval” ziet, waarbij bijvoorbeeld een kind betrokken is, dit als meer traumatisch ervaart dan iemand die buiten zijn/haar schuld bij een dodelijk ongeval betrokken is. Ook het referentiekader (sociale opvang door bv. familie / vrienden) en de persoonlijkheidskenmerken van iemand zijn bepalend voor de beleving en het verloop van het verwerkingproces.

 

Enkele voorbeelden die als schokkend of traumatisch ervaren kunnen worden:

Als veroorzaker / slachtoffer of getuige bij een ernstig ongeval (hoeft niet noodzakelijkerwijs een verkeersongeval te zijn) betrokken zijn.

Geweldsdelicten waarbij de integriteit van de persoon of het leven, dan wel de gezondheid van betrokkene, in ernstige mate in het geding komen.

Volg bij crisis situatie de onderstaande fasen

 

FASE 1 (door werkgever of leidinggevende uit te voeren)

 Communicatie met betrokkene(n) waarborgen.

Indien mogelijk fysieke en mentale status van betrokkene(n) vaststellen.

Exacte locatie en omvang van de crisissituatie vaststellen.

Informeren naar de “toestand” van de chauffeur(s), passagier(s) en/of voertuig(en), indien mogelijk de rit door andere chauffeur laten vervolgen.

Biedt mentale steun, door een voor de betrokken chauffeur bekende persoon, naar de plaats van het ongeval te laten gaan (bij voorkeur een leidinggevende of ervaren collega i.v.m. bekendheid bedrijf).

Er voor zorgdragen dat de gebeurtenis niet wordt vergeleken met ogenschijnlijk soortgelijke gebeurtenissen die eerder zijn gebeurd, dus bewaak de uniciteit.

Vertrouwelijk omgaan met emoties en gegevens van betrokkene.

Indien noodzakelijk of gewenst, bijvoorbeeld indien betrokkene als verdachte wordt gehoord door politie, voor juridische ondersteuning zorgen.

Voor directe hulp (24/7) belt u

 

Alarmnummer: 06 - 54 360 660

Voor overige vragen belt u ons algemeen nummer: 0252-533 044

 

FASE 2

Repatriëring van betrokkene en voertuig regelen, indien tijdens fase 1 blijkt dat betrokkene een doodsangstbeleving heeft meegemaakt, zoals vaak ook bij molest het geval is, dan dient betrokkene door een bekende(collega) zo spoedig mogelijk naar huis, of andere voor betrokkene vertrouwde omgeving, te worden gebracht zodat hij zich in zijn eigen sociale omgeving veilig kan voelen.

In overleg met betrokkene het thuisfront informeren. Adviseer betrokkene dit zelf te doen!

De werkgever informeert de collega’s van betrokkene over de gebeurtenis (eventueel via publicatie) om zodoende binnen de organisatie een eenduidig beeld te vormen waarmee het geruchtencircuit binnen het bedrijf dan wel onderweg, wordt voorkomen.

Betrokkene bij voorkeur niet zelf laten rijden, dan wel zonder toezicht te laten werken, om ongecontroleerde herbelevingen en kans op herhaling te voorkomen. Een en ander is ook afhankelijk van het advies dat tijdens de interventie wordt gegeven.

 

FASE 3

Ook als betrokkene zich niet ziek meldt is het belangrijk contact op te nemen met uw Arbodienst en de bedrijfsarts van de situatie op de hoogte te brengen.

Het gedrag van betrokkene blijven signaleren, ook indien betrokkene niet verzuimt, omdat er toch veranderingen kunnen optreden in het gedrag. Indien duidelijk negatieve veranderingen worden gesignaleerd is het van belang uw bedrijfsarts hierover te informeren.

Bij ziekmelding van betrokkene, direct na een schokkende gebeurtenis of na enkele weken, is het van belang om via de bedrijfsarts van uw Arbodienst alsnog de hulp van RaNed in te schakelen.

 

Bij gebeurtenissen waarbij dodelijke slachtoffers te betreuren zijn of er sprake is van slachtoffers met ernstig letsel, is het geen vanzelfsprekendheid dat de betrokkene contact zoekt of in contact wordt gebracht met familie of nabestaanden van slachtoffers. Ook het bijwonen van een begrafenis of crematie moet niet als verplichting worden beschouwd.

Dit dient uiteraard altijd in goed overleg, middels contactpersoon, plaats te vinden.

Voor informatie of advies hierover belt u ons algemeen nummer: 0252 - 533 044

 

Voor info en kosten zie ook nieuwsbrief nummer 3 van 3 september 2012

 

Vraag en antwoord

Mocht u vragen hebben dan kunt u deze gerust stellen aan STAOBB.Ook voor het aanmelden voor de nieuwsbrief, gaat u naar de homepage van www.staobb.nl Onder aan de pagina vindt u het kader om u aan te melden.

 

U kunt onze eerder verzonden nieuwsbrieven terug vinden op de website van STAOBB onder de rubriek Nieuws en Nieuwsbrieven.

bekijk de webversie  |  afmelden nieuwsbrief