Wordt onze nieuwsbrief niet goed weergegeven? Bekijk de nieuwsbrief hier online.

Inhoudsopgave

Goede voornemens?!

Het nieuwe jaar is al weer een aantal weken onderweg. Een eeuwenoud gebruik is om tijdens de jaarwisseling goede voornemens uit te spreken. Zo blijkt dat ongeveer 70% van de Nederlanders goede voornemers heeft, waarbij 80% denkt dat de goede voornemens ook
gaan lukken. Heb jij ook goede voornemens gemaakt? En kun jij je hier nog steeds aan commiteren nu de eerste paar weken van het nieuwe jaar voorbij zijn?


Het goede voornemen van Edux voor 2019 is om samen met de andere divisies binnen Wij zijn JONG samen te werken aan toekomstbestendige kindontwikkeling. Komend jaar gaan we ons meer en meer richten op duurzame ontwikkelingen binnen het onderwijs. Samen met scholen willen wij kwaliteitsslagen maken, die blijvend zijn. Doe je met ons mee?

Uitnodiging relatiemiddag 2019

Sinds de aanlsuiting van Edux bij Wij zijn JONG, zijn er al flinke stappen gezet in de samenwerking. Zo werken de collega's van voormalig Onderzoek en Begeleiding vanaf het nieuwe jaar onder de vlag van KluppluZ. KluppluZ is een divisie van Wij zijn JONG, die zich specifiek richt op de (preventie van) kinderen, die uitvallen. Het is mooi om te ervaren hoeveel energie het geeft om kennis en ervaringen te delen en samen tot betere diensten te komen.


De traditionele
relatielunch gaan wij groots(er) aanpakken. In 2019 zal deze niet plaatsvinden in het voorjaar, maar op woensdagmiddag 11 september. Het programma, de exacte tijd en locatie maken wij nog bekend. Houd de datum alvast vrij... Het zal de moeite waard zijn om bij dit evenement aanwezig te zijn!


Wij zijn volop in beweging. In dit nieuwsbericht is een indruk te vinden van de ontwikkelingen van onze organisatie. Voor feedback staan wij zeer open!



Joël van Raak

Directeur Edux Onderwijspartners - RIJKT

EDI en methodes

Is jouw school ook druk bezig met het werken volgens het Expliciete Directe Instructie-model (EDI)? Dan komen er mogelijk ook vragen naar voren, gericht op het aansluiten van de lesmethoden die in de school gebruikt worden. Onze collega Sophie Oude Nijhuis geeft je hierover meer informatie. Klik hier. Heb je vragen? Neem ook gerust contact op met Sophie, klik hier.

Werkdrukverlagende groepsplannen? Het kan!

Steeds meer scholen worstelen met de administratieve druk. Het maken van groepsplannen vraagt veel tijd en vaak eindigen deze 'in de kast' en worden ze vooral niet effectief ingezet.


De dynamische groepsplannen gaan uit van de lesmethode van de school. Door deze plannen te gebruiken, leert het leerkrachten hun interventies in verwerking en instructie vooraf in te plannen. Ook leert het leerkrachten de leerlijnen te kennen, te kijken wat hun groep het komende methodeblok nodig heeft en doelgericht les te geven, waarbij de methode soms losgelaten kan worden.

Dit resulteert in een groepsplan op één a-4tje wat de lesvoorbereiding van de les van morgen ten goede komt.


Inmiddels maken vele leerkrachten hier naar volle tevredenheid al gebruik van! Wil je meer weten over het doelgericht werken op een dynamische manier, neem dan contact op met Marcel Peters: klik hier.

Open inschrijving - Thinking for Learning

Nieuwsgierig zijn, kritisch kunnen denken, initiatief tonen, verantwoordelijkheid nemen, doorzetten, doelgericht zijn en emoties kunnen beheersen. Zo maar een greep uit een aantal vaardigheden en attituden waarvan we allemaal vinden dat ze belangrijk zijn, maar die nog weinig structureel worden aangeleerd én worden besproken met kinderen.

Met Thinking for Learning krijgen leerkrachten praktische handvatten om deze attituden en vaardigheden een centrale plek te geven in het onderwijs. Op 27 februari 2019 gaat de training (open inschrijving) van start!


Heb je interesse? Er zijn nog een aantal plekken
vrij. Klik hier voor meer informatie.

Zelfverantwoordelijk leren

De huidige maatschappij ontwikkelt zich razendsnel. Het is essentieel om het onderwijs zo in te richten dat het de leerlingen klaarstoomt om in deze maatschappij te functioneren. Wat is belangrijk bij het zelfverantwoordelijk leren? En wat betekent dit voor jou als leerkracht? Onze collega Sanne Maas vertelt hierover meer in dit artikel. Aanvullend op het artikel is er ook een kijkwijzer ontwikkeld, om zicht te krijgen op de in het artikel genoemde stappen. Klik hier voor de kijkwijzer.

Netwerk Jonge Kind

Maandag 21 januari vond er weer een geslaagde bijeenkomst plaats van het Netwerk Jonge Kind. Er werd een hoge betrokkenheid getoond en er werden interessante gesprekken gevoerd over doelgericht werken, het wel of niet toetsen bij kleuters en de vaardigheden van de leerkracht. De deelnemers gaven aan de inhoudelijke uitwisseling zeer waardevol te vinden. Tijdens de volgende bijeenkomst gaan we verder met elkaar in gesprek over 'spelend leren'.


Het netwerk biedt IB-ers, bouwcoördinatoren en/of directies de gelegenheid om vragen en ervaringen te delen met professionals uit
de omgeving en de meest recente ontwikkelingen rondom het Jonge Kind worden gedeeld.
Interesse? Je kunt je nog aanmelden voor de volgende bijeenkomst op 25 maart bij Edux. Klik hier voor meer informatie en aanmelding.

EDI tip van de maand januari

Leerlingen onthouden de leerstof beter als deze geordend wordt onderwezen. Lees er meer over in dit artikel
van Marcel Schmeier.

Het rekenonderwijs staat op zijn kop!

Op 23 januari kwam in het nieuws dat het ontwikkelteam van Rekenen & Wiskunde van Curriculum met een aantal voorstellen is gekomen, als advies aan de minister. Onderwijsexperts maken zich grote zorgen om het voorstel, bijvoorbeeld het advies om breuken uit het rekenonderwijs op de basisschool te halen. Daarnaast ziet het er naar uit dat de verplichte rekentoets voor middelbare scholieren gaat verdwijnen. Kortom; het rekenonderwijs staat op zijn kop.


In 2019 staat er ook voor het basisonderwijs
op dit gebied veel op de planning. Zo verschijnen er in 2019 verschillende nieuwe rekenmethoden; bijvoorbeeld de nieuwe versie van Pluspunt of Wereld in Getallen (Malmberg) of Alles telt Q (ThiemeMeulenhoff). Ook verschillende leesmethoden worden vernieuwd uitgebracht, zoals Estafette (Zwijsen) of Karakter (Malmberg). Daarnaast zijn er weer meer digitale mogelijkheden bij veel vernieuwde methodes.


Ben je op zoek naar een nieuwe methode? Wil je meer weten over de digitale mogelijkheden? Neem dan contact op met Sophie Oude Nijhuis. Als expert op het gebied van methoden kan zij de vragen beantwoorden en denkt ze graag met je mee.
Klik hier.

Edux Onderwijspartners

 

Tolweg 11, 4851 SJ Ulvenhout

Postbus 75, 4850 AB Ulvenhout

t (076) 524 55 00

e info@edux.nl

w edux.nl

Wilt u deze nieuwsbrief niet meer ontvangen? U kunt zich eenvoudig afmelden.