Jaargang 2, nummer 8, 31 oktober 2012

Project Verlaging Leeftijd Buschauffeur

Project Leeftijdsverlaging Buschauffeurs

Eerder maakten wij in de Nieuwsbrief nummer 5, van 7 september jl. al melding van de leeftijdsverlaging voor buschauffeurs.Thans treft u in onderstaande tekst nog meer informatie aan, met name over de procedure, de betreffende website van de Rijksoverheid hierover en de contactpersonen inclusief telefoonnummers.

 

Sinds 1 januari 2011 is de minimumleeftijd voor bus- / touringcarchauffeurs bij wijze van experiment verlaagd van 21 naar 18 jaar.

 

Op wens van de touringcarbranche heeft de overheid – in het kader van de mogelijkheid die de Europese regelgeving biedt- de leeftijd middels dit tijdelijke experiment verlaagd van 21 naar 18 jaar. De reden hiervan is om vooral jonge mensen te blijven stimuleren om voor het vak van touringcarchauffeur te kiezen, mede met het oog op de komende sterke vergrijzing van het personeel binnen de touringcarbranche. Ongeveer de helft van het personeel is op dit moment boven de 55 jaar.

 

Onder de volgende voorwaarden kan men o.a. als 18 jarigen in het experiment op de bus (stad, streekbussen en touringcars) rijden:

 

  • Het moet gaan om het rijden met een vast rooster.
  • Het traject mag niet langer zijn dan 50 kilometer.
  • Langere trajecten mogen alleen gereden worden als de bus leeg is.

 

Voor touringcarchauffeurs van 20 jaar geldt dat zij sinds 1 januari 2011 binnen Nederland kunnen rijden op touringcars zonder een vast rooster en ook op trajecten langer dan 50 kilometer.

 

Verder gelden voor beiden leeftijdscategorieën dat er sprake moet zijn van een dienstverband met de vervoerder waardoor het begeleidingsproject van 3 maanden is gewaarborgd en ook kan worden gevolgd. De arbeidsrelatie mag niet gebaseerd zijn op uitzendbasis. Hierdoor wordt voorkomen dat jonge chauffeurs zich kunnen onttrekken aan de gestelde maatregelen binnen het experiment.

 

Na het behalen van het rijbewijs worden de jonge chauffeurs begeleid door de werkgever in een begeleidingstraject. De begeleiding kan onder ander bestaan uit een mentor die de jonge chauffeur coacht op aspecten als lijnverkenning, omgaan met de bus, verhelpen van storingen, cultuur van de bedrijfsprocessen en sociale vaardigheden in contact met passagiers. Meerijden op de bus is ook een vorm van begeleiding die belangrijk is, maar het is zeker niet de bedoeling dat er gedurende die drie maanden continu iemand meerijdt.

Informatie over de formele voorwaarden

 

Meer informatie over de formele voorwaarden van het experiment vindt u op de site van de rijksoverheid.

 

STAOBB raadt u aan om van deze site gebruik te maken indien u jonge chauffeurs in de leeftijd van 18 en 20 jaar zou willen aanmelden voor het experiment.

 

 http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/stadsvervoer-en-streekvervoer/vraag-en-antwoord/wat-is-het-experiment-met-het-verlagen-van-de-minimumleeftijd-voor-buschauffeurs.html

 

Op deze site vindt u ook concrete informatie over de aanmelding. Dit gaat via een formulier:

” bewijs van deelname experiment verlaging minimumleeftijd buschauffeurs”.

 

Het betreffende formulier is te downloaden van deze site en is een kort formulier waarin de vervoerder en de chauffeur hun gegevens vermelden en tevens verklaren aan een aantal voorwaarden te zullen voldoen. Het formulier kunt u vervolgens ondertekend opsturen met een kopie van het rijbewijs D van de chauffeur naar: Rijkswaterstaat, DVS, Afdeling Veiligheid. T.a.v. mevrouw de Jong. Postbus 5044 2600 GA Delft.

 

Rijkswaterstaat kent ook een contact persoon die u kan helpen bij inhoudelijke vragen tijdens het experiment.  Zijn naam is Paul Schepers en rechtstreeks te bereiken onder telefoonnummer: 088-7982457. Ook het monitoren van het gehele experiment gebeurt door de heer Paul Schepers namens Rijkswaterstaat.

Zijn er al bedrijven die deelnemen?

 

Thans zijn er 14 bedrijven (groot en klein) die aan het experiment deelnemen.

 

Zoals gezegd betreft het een tijdelijk experiment vanuit de rijksoverheid voor een periode van 3 jaar. Het experiment loopt inmiddels bijna 2 jaar en zal eindigen eind 2013. Na 3 jaar wordt het experiment geëvalueerd. Dit zal in nauw overleg met de sector zelf gaan. Er wordt dan bekeken of de leeftijdsverlaging er toe heeft bijgedragen dat meer jongeren voor het vak van buschauffeur kiezen. Als het experiment naar wij hopen gunstig uitpakt kan de leeftijdsverlaging definitief opgenomen worden in de wegenverkeerswet. KNV Busvervoer en de vakbonden FNV Bondgenoten en CNV Vakmensen vinden het uitermate belangrijk dat de leeftijdsverlaging definitief wordt opgenomen in de wegenverkeerswet omdat daarmee de mogelijkheid blijft bestaan om jonge mensen de sector binnen te halen en het boeiende vak van touringcarchauffeur te leren.

 

U wordt dan ook opgeroepen (zover u al niet deel neemt of heeft deelgenomen aan het experiment), indien u jonge mensen heeft of kent in de leeftijd van 18 tot 20 jaar, om deze te enthousiasmeren om aan het experiment deel nemen. Vanuit Stichting Arbeidsomstandigheden en Opleidingen voor het Besloten Busvervoer (STAOBB) kan hierin natuurlijk alle ondersteuning worden geboden, indien u daar behoefte aan heeft. Deze ondersteuning doen we graag en is geheel kosteloos.

 

Hiervoor kunt u zich rechtstreeks wenden tot de heer Arnold Niekamp, secretaris STAOBB, onder telefoonnummer: 070-3751704 / 06-10114907 of tot

de heer Hans Disveld, Onderwijs Coördinator STAOBB onder telefoonnummer: 06-51430066. Ook voor verdere vragen over het experiment kunt u rechtstreeks bij hen terecht.

TOURBIZ 2012, zaterdag 10 november 2012

 

STAOBB organiseert alweer voor de zesde keer voor werknemers en werkgevers in de sector Besloten Busvervoer de Tourbiz.. STAOBB wil de verstandhouding en de band tussen werkgever en zijn / haar werknemers versterken,door o.a. werkgever en werknemer te betrekken bij de ontwikkelingen in de sector en daarmee samen een visie in te ontwikkelen. Op deze manier hoopt STAOBB bij zowel werkgever als werknemer de betrokkenheid naar de toekomst te vergroten.

 

Tourbiz is een  twee- jaarlijks evenement waar werkgever en werknemer onder andere minimaal 3 workshops volgen. Omdat de deelnemer dan weer een dag “niet thuis” is stelt het STAOBB Bestuur het gezin van de betrokkene in staat om ook mee te komen. Terwijl men de workshops bezoekt mag het gezin gebruik maken van de vele attracties die ook dit jaar de Efteling weer te bieden heeft. Uiteraard kunnen de workshop deelnemers ook nog genieten van de Wondere Wereld van de Efteling.

 

De inschrijvingen op de onderstaande workshops zijn uitstekend en worden gegeven door:

 

  1. Imago van de Sector, door Nico Zethoff, manager Stichting Bus
  2. Imago van de Chauffeur, door Guus Hagedorn, adviseur imago Stichting Bus
  3. Instroom in de Sector, door Jaap van Hienen, adviseur instroom Stichting Bus
  4. Digitale Tachograaf, door KLPD en IT&L. 

 

De belangstelling voor de workshop “het imago van de Chauffeur” overtreft alle verwachtingen  en is uit praktische overwegingen samengevoegd met de workshop “Instroom in de Sector”.

 

De sluiting voor de aanmeldingen voor Tourbiz 2012 is op 31 oktober 2012.

 

Voor uitgebreide informatie over openings tijden, te ontvangen tickets, Efteling geld, etc. verwijzen wij u graag naar de website: www.tourbiz.nl

 

Het Bestuur van STAOBB, zelf ook aanwezig, wenst u en uw gezin een hele leerzame en plezierige dag toe op zaterdag, 10 november 2012 in het populairste attractiepark in de Benelux:

 

De Wondere Wereld van De Efteling. 

 

 

 

 

bekijk de webversie  |  afmelden nieuwsbrief