Eerder maakten wij in de Nieuwsbrief nummer 5, van 7 september jl. al melding van de leeftijdsverlaging voor buschauffeurs.Thans treft u in onderstaande tekst nog meer informatie aan, met name over de procedure, de betreffende website van de Rijksoverheid hierover en de contactpersonen inclusief telefoonnummers.
Sinds 1 januari 2011 is de minimumleeftijd voor bus- / touringcarchauffeurs bij wijze van experiment verlaagd van 21 naar 18 jaar.
Op wens van de touringcarbranche heeft de overheid – in het kader van de mogelijkheid die de Europese regelgeving biedt- de leeftijd middels dit tijdelijke experiment verlaagd van 21 naar 18 jaar. De reden hiervan is om vooral jonge mensen te blijven stimuleren om voor het vak van touringcarchauffeur te kiezen, mede met het oog op de komende sterke vergrijzing van het personeel binnen de touringcarbranche. Ongeveer de helft van het personeel is op dit moment boven de 55 jaar.
Onder de volgende voorwaarden kan men o.a. als 18 jarigen in het experiment op de bus (stad, streekbussen en touringcars) rijden:
- Het moet gaan om het rijden met een vast rooster.
- Het traject mag niet langer zijn dan 50 kilometer.
- Langere trajecten mogen alleen gereden worden als de bus leeg is.
Voor touringcarchauffeurs van 20 jaar geldt dat zij sinds 1 januari 2011 binnen Nederland kunnen rijden op touringcars zonder een vast rooster en ook op trajecten langer dan 50 kilometer.
Verder gelden voor beiden leeftijdscategorieën dat er sprake moet zijn van een dienstverband met de vervoerder waardoor het begeleidingsproject van 3 maanden is gewaarborgd en ook kan worden gevolgd. De arbeidsrelatie mag niet gebaseerd zijn op uitzendbasis. Hierdoor wordt voorkomen dat jonge chauffeurs zich kunnen onttrekken aan de gestelde maatregelen binnen het experiment.
Na het behalen van het rijbewijs worden de jonge chauffeurs begeleid door de werkgever in een begeleidingstraject. De begeleiding kan onder ander bestaan uit een mentor die de jonge chauffeur coacht op aspecten als lijnverkenning, omgaan met de bus, verhelpen van storingen, cultuur van de bedrijfsprocessen en sociale vaardigheden in contact met passagiers. Meerijden op de bus is ook een vorm van begeleiding die belangrijk is, maar het is zeker niet de bedoeling dat er gedurende die drie maanden continu iemand meerijdt.